Kysymykset
Kysymys 1498
Oon 18 v poika ja oon miettiny semmost juttuu et ku oon uskos (myös vanhemmat ) ni ku oon lukenu täält et uskovaisen pitäis käyä kokouksis ja ku me ei olla käyty monee vuotee ni riittääkö se et käyn seurakunnan nuorten illois pikkuveljen kans (kuulutaa siis helluntai seurakuntaa.
Kyllä seurakuntayhteys on tärkeää, jopa välttämätöntä uskossa ja sen mukaisessa elämässä pysymiseksi. On oikein, että haluat saada vahvistusta uskollesi seurakunnan nuortenilloissa. Kumminkin olisi tärkeää käydä myös sekä ehtoollisella että ripilläkin. Tätä varten on jumalanpalvelus. En tunne tilannettasi tarkemmin. Ehkäpä tuossa seurakunnassasi ei järjestetä ehtoolliskirkkoja kuin vain nelisen kertaa vuodessa. Tarvetta varmaan olisi enemmälle. Ehtoollisessa saat todellisesti vastaanottaa Kristuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin kanssa. Voisitko muuten kehottaa vanhempiasi lähtemään kirkkoon tai olisiko heidän poisjäännilleen joku erityinen syy? Haluavatko he kumminkin olla uskomassa Vapahtajaansa edelleen? Toivotan sinulle siunausta totuuden johdatuksessa.
Kysymys 1497
Jos joku rukoilee puolestani, että Jumala varjelisi minut tältä maailmalta, niin minä puolestani rukoilen hänen puolestaan, että Jumala varjelisi hänet seurakunnilta. Eletään lopunaikoja ja seurakuntia on joka lähtöön. Ja seurakunnissa on ihmisiä joka lähtöön. Maailman kanssa liiallisesti kaveraamisessa on ongelmansa, mutta niin on ongelmansa myös kaikissa seurakunnissa. Ei seurakunta automaattisesti tee ihmisestä Jeesuksen kaltaista.
Olen ymmärtävinäni, että kysymys on "tosi mielessä" esitetty. Se jää kumminkin aivan liian epämääräiseksi. Tottakai jos on huonoja kokemuksia seurakunnasta, ne kuuluu seurakunnan selvittää ja siten myös pyytää anteeksi asianomaisilta. Silti seurakuntayhteys on ja tulee aina olemaan välttämätön. Juuri siksi seurakunnassa on pakko selvittää väärinkäytökset. Silti kehotan sinua löytämään itsellesi hyvä seurakuntayhteyden.
Kysymys 1496
Saako nukkua tyttöystävän kanssa samassa sängyssä tottakai varoen ettei tee sseksiä?
Aivan turhaa ja väärin asettaa itsensä kiusaukselle alttiiksi. En kannata. Ihmisen heikkouden tuntien minussa itsessä ja muissa ei tuosta seuraa hyvää.
Kysymys 1495
Kysymys ekumeniasta. Miten rukoilevaisuus suhtautuu ekumeeniseen liikkeeseen. Olen itse luterilainen ja minulla ystäviä katolisesta kirkosta. Ystäväni kertoi, että voi olla mahdollista (ehkä 30 vuoden päästä), että katolainen ja luterilaiseen kirkkoon tulisi ehtoollisyhteys. Itse haluaisin käydä katolisen kirkon ehtoollisella, olen vieraillut pari kertaa heidän messuissaan. Vähän sama mitä on anglikaanien ja luterilaisten välillä. Oletko seurannut tilannetta?
Katolisen kirkon ehtoollisopin suuri ongelma on messu-uhri, joka tarkoittaa Kristuksen uhraamista aina uudelleen (vaikka nykyään sellaista suoranaista ajatusta koetetaan välttää moninaisin ja erilaisin sanakääntein). Ehtoollisyhteyden syntymiseksi täytyy päästä riittävään yksimielisyyteen ehtoollisen sisällöstä sekä merkityksestä. Siihen kuuluisi aina myös ekumeniassa vakavasti totuudessa pysyen pyrkiä.
Kysymys 1494
Tänään oli iltamessu klo 18.00 paikkakunnallani. Se kestää yleensä 30-40 min. Jäin kotiin ja korvasin tuon messun siten, että messun ajan luin Raamattua, raamatunselitystä ja rukoilin. Näihin käytin yhteensä 35 min. Uskon että näin ravitsin itseäni yhtä tehokkaasti kuin jos olisin käynyt iltakirkossa.
En mielelläni asettaisi hyviä vaihtoehtoja vastakkain ja rupeaisi sitten arvuuttelemaan, kumpi olisi "mahdollisesti ollut parempi". Voisi kait sanoa, että "molempi parempi".
Kysymys 1493
Muistaakseni kirjassa kristityn vaellus (John Bunyan) sanotaan, että ihminen voi olla kristitty ilman seurakuntayhteyttäkin, mutta ilman tätä yhteyttä jää paljosta paitsi.
Se riippuu ihan ihmisistä ja opetuksesta, että jääkö paitsi vai ei. Itse näkisin, että tärkeintä on, että on uskovia ystäviä. Messu on 1 tunti viikkoajasta. Viikossa on 168 tuntia, joista ainakin puolet on valveilla. Paljon oleellisempaa kuin käynti messussa on, että mitä tekee tuona 167 tunnin aikana. Messu ei takaa sitä, että asiat Jumalan kanssa ovat kunnossa aina. Itseasiassa joskus messu saattaa jollekin olla jopa väärän rauhan perusta.
Messussa tottakai kannattaa käydä, jos se on mielekästä. Kaikille se ei ole. Jos messuun meneminen aina tökkii, niin voidaan kysyä, että onko tosiaan Jumalan tahto käydä siellä joka viikko.
Kannattaa silloin rukoilla, että löytäisi seurakuntayhteyden, joka ruokkii ja hoitaa. Herran ehtoollinen ei korvaudu kotona Raamattua lukemalla. Siksi kirkkoon, apostoliseen jumalanpalvelukseen!
Kysymys 1492
Pelastuksen tilaa voi ylläpitää ainoastaan siten, että jatkaa uskomista Jeesuksen sovitustyöhön. Tai sitten voi yrittää korvata tämän armon esim. seurakuntayhteydellä, raamatunluvulla ja rukouksella.
Siunausta.
Eivät nämä kaksi ole vaihtoehtoja vaan sama asia.
Kysymys 1491
Mitä mieltä Rukoilevaisuudessa ollaan kaatumiskokouksista. Nokia missiosta Pirkko Jalovaarasta jne?
Jumala on se, joka tuomitsee.
Itse en ole käynyt noissa kokouksissa. Enkä suosittele.
Kysymys 1490
Muslimia lappaa Suomeen 500 henkilön päivävauhtia pelkästään Tornion kautta. Tars tehrä jotain. Mutta mitä? Tarkoitan evankeliumin viemistä kaikille kansoille. Voisiko rukoilevaisuusliike tehdä jotain? Miten voisi olla mukana?
(Ihan varma juttu on että tilaisuuksiin he eivät tule vaan evankeliumin pitäisi mennä heidän luokseen.)
Näin. Tornioon asti on vaikeaa lähteä täältä, mutta ei tietenkään mahdotonta. Joka tapauksessa sieltä jouko jaetaan eri puolille ja silloin saamme rukoilla, että saamme armon todistaa Jeesuksesta.
Kysymys 1489
Olen katsonut toista ihmistä syvälle silmiin, koska olen rakastunut häneen. En saisi olla. Olenko nyt tehnyt huorin hänen kanssaan ja tuomittu kadotukseen kuoltuani? Mitään fyysistä ei ole tapahtunut.
Toiseen saattaa rakastua, vaikka tuo toinen olisi kolmannen oma. Jos antaa sydämen epäpuhtaitten ajatusten viedä mennessänsä, ei siitä hyvää seuraa. Ja kaiken tuollaisen orastavan pahuuden voi pyytää anteeksi ja se kuuluu saattaa Jeesuksen veren (eli hänen armonsa) puhdistukseen.
Kysymys 1488
Mitä tarkoittaa Jumalan siunaus avioliittoon vihkimisen yhteydessä?
Lue
Saarnaaja 4:12.
Siinä on kuva avioliitosta, jota Jumala siunaa.
Mies ja vaimo. Ja kolmantena itse Herra Kaikkivaltias.
Kysymys 1487
Ystäväni kanssa keskustellessa tuli pientä ermielisyyttä siitä, onko eroa synninteossa, kun katsoo himoiten. Ystäväni mielestä on syntiä, kun mies katsoo himoiten naista, mutta ei jos nainen katsoo miestä. Kyse siis ei-avioliitossa keskenään olevista ihmisistä. Onko näin? Hänen mukaansa myös Uudessa Testamentissa mainitaan, että naisen antautuminen (seksuaalisesti) miehelle on syntiä.
Pyytäisin ystävällisesti vastausta näihin kysymyksiini.
Ei tässä ole mitään tuollaista eroa sukupuolten välillä.
6. käsky koskee sekä miestä että naista. Sekä ajatuksia että sanoja
ja tekoja.
Kysymys 1486
En ymmärrä seuraavaa asiaa...
Ev.lut.kirkkoon kuuluva ihminen puhuu naureskellen jostain sellaisesta ihmisestä joka on liittynyt johonkin uskontokuntaan esim.helluntalaisiin, puhuen että "onko se tullut uskoon" tai onko se "hurahtanut". Ajattelen tuosta ihmisestä säälien, että eikö hän sitten ole uskossa/tullut uskoon, hänhän kuuluu ev.lut.kirkkoon. Mitä hänelle merkkaa se, että hän kuuluu kirkkoon? Et hänen puolestaan voi tietenkään vastata, mutta ilmeisesti ei merkkaa mitään sen enempää, kuten suurimmalle osalle ev.lut.srk:aan kuuluvista. Yleensä ev.lut. ihmiset eivät puhu uskonasioistaan, enintään jouluisin käydään kirkossa, ei muuten.
Rippikoulukin käydään, mutta tuntuu että sekin vain tavan vuoksi että niin kuuluu tehdä. Töissä kahvipöytään ilmestyy joku uskonasioista kertova lehti, ketään ei lue ja se kuka siihen tarttuu heittää sen saman tien pois ja sanoo "pois se minusta". Säälin häntä. Hautajaiset tavan mukaan, mitään iankaikkisuutta tai pelastusta ei ajatella edes silloin. Ihan kuin tämä kaikki loppuisi siihen. Ollaan vaan hiljaa. En ymmärrä?
Kyllä näitä tuntemuksia on yhdellä jos toisellakin. Valitettavan usein käy juuri tuolla tavalla. On suurta armoa, jos me saisimme siinä hetkessä sydämellisen rakkauden toista kohtaa ja kaikessa nöyryydessä todistaisimme Jeesuksesta, Vapahtajasta jokaikistä varten. Se yksin taitaa muuttaa toisen ja tällaiset tilanteet.
Kysymys 1485
Onko synti kuunnella iskelmiä, käydä kevyen musiikin konserteissa tai peräti tansseissa puolison kanssa?
En jaksa innostua. En myöskään innostu luomaan yksityiskohtaisia syntilistoja. Elä liki Jeesusta! Ja seuraa sitten häntä.
Kysymys 1484
Sukupuolenkorjausleikkaus, raamatun kanta ? Onko se joku sairaus, tuntea itsensä vastakkaiseksi sukupuoleksi ?
Meidät on luotu sellaisiksi kuin olemme. Ei sitä tarvitse millään lailla muuttaa. Itsekullakin meistä on erilaisia mieltymyksiä tai suuntaan jos toiseen meneviä ajatuksia. Väliin tarvitaan "ankaraa kilvoitusta", jotta emme seuraisi niitä vaan Jumalan hyvää tahtoa meitä kohtaan.
Kysymys 1483
Miten selittäisit seuraavan minulle tapahtuneen asian? Tapahtui n. 10 vuotta sitten. Sairastin masennusta ja ahdistuneisuutta pitkään, kuitenkin kävin töissä, hoidin perhettä ja yritin elää normaalisti. Tämä masennus sitten yhä enemmän sai minut miettimään elämän tarkoitusta, uskonasioita ja pelastusta, vaikkakin jo uskoin Jeesukseen. Etsikonajan lopputuloksena päädyin siihen, että elämässä ei ole mitään järkeä, ellei ole antanut elämäänsä Jeesukselle. Sieltä se elämän mielekkyys tuli ja kiitollisuus tästä elämän lahjasta. Masennuksen ja tuskaisuuden kourissa ollessani odotin yksi yö unta, ahdistus tuntui oikein fyysisenä poltteluna raajoissani niin tuona yönä, kuin monasti muulloinkin - kuin olisin ollut tulessa. Huoneessa oli tietenkin pimeää, suljin silmäni, yhtäkkiä näin silmieni ollessa suljettuina punaisella ääriviivoilla rajattua monta sarvipäistä irvokkaan näköistä otusta, joilla kaikilla oli hiilihanko käsissä, ne liikkuivat - avasin silmäni, ei näkynyt enää. Pelkäsin, mitä tämä on. Suljin silmät ja taas ne ilmestyivät. Aloin rukoilla Isä meidän rukousta...pikkuhiljaa rukouksen edetessä ne katosivat. Tämä juttu on ihan tosi. Ikäänkuin sain varmistuksen, että on olemassa taivas ja helvetti. Miksi näin tuon, vaikka olin jo uskovainen? Miksi ne minulle ilmestyivät? Masennuksesta olen nykyään täysin toipunut, en kuitenkaan tuon tapahtuman "johdosta". En ole asiasta kertonut muille kuin puolisolleni. Kukaan ei kuitenkaan uskoisi tai sitten ajattelisivat että näin jotain harhoja. Enkä ole muutenkaan mikään paha ihminen ollut, en käytä päihteitä, eikä ole mitään suurta kontollani. Ei uskovainen ihminen sanoisi, että olen nynny.
Kiitos, kun jaoit kokemuksesi kanssani (kanssamme). En minä tuota pidä "huuhaana". Tärkeimmän sait kokea: Jeesus-nimen voiman, hänen opettamansa Isä meidän-rukouksen siunauksen. Kyllä pahan valta ja perkele uhkaa uskovaistakin. Mutta kuten me laulamme Akreniuksen virressä:
"Ei hätää ole yhtäkään Jeesuksen kanssa, emme taida peljätä ketään emmekä mitään ..."
Saat edelleen turvata Jeesukseen, kasteesi armoon, jossa todella sanoudutaan irti perkeleen teoista ja menoista. Lue, tutki Sanaa ja rukoile Jeesuksen voimallista Henkeä avuksi.
Olet ja ole hyvässä turvassa.
Kysymys 1482
Onko itsetyydytys sellainen asia, joka voi estää pääsemästä taivaaseen, jos siihen usein lankeaa?
Mikä tahansa synti, jota ei pestä Jeesuksen kalliissa sovintoveressä, kadottaa.
Kysymys 1481
Olemme aviopuolisoni kanssa aikanaan käyttäneet ehkäisynä e-pillereitä. Vasta paljon myöhemmin ymmärsin, että joissain tapauksissa voi käydä niin, että ovulaatio tapahtuu ja munasolu voi hedelmöittyä, jolloin e-pillerit pyrkii ehkäisemään hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Ilmeisesti normaalit pillerit varsin tehokkaasti kyllä ehkäisee tämän ovulaation mutta pieni mahdollisuus siihen on kai olemassa.
Nyt minua vaivaa, että jos olenkin tietämättäni joskus päätynyt tällaiseen "varhaiseen aborttiin" käyttämällä ehkäisypillereitä. Voiko tällaisen synnin saada anteeksi?
Kyllä olet oikeassa. E-pillereissä on tällainen takaportti. Ei se ole tämän ehkäisyvälineen päätapa toimia, mutta mukana silti. Ei siksi ole suositeltavaa hoitaa ehkäisyä näin. E-pillereisen muut sivuvaikutukset ovat olleet viime aikoina paljon esillä. Enkä ole niistä niin kovin tietoinen.
Jeesuksen Kristuksen nimessä julistan sinulle syntisi anteeksi ja hänen käskystään julistan niin ikään sinua kiusaavan ja vaivaavan pahan omantunnon sovitetuksi. Amen.
Kysymys 1480
1477 kysymykseen vielä tarkennuksena, että maallikkonaisten pitämä lasten pyhäkoulu
on siis mielestäsi ok? Entä voiko maallikko nainen toimia tekstinlukijana jumalanpalveluksessa?
Tällöinhän hän ei ainakaan opeta, ja jos kerran profetoiminen oli sallittu niin voisi kuvitella,
että kenties tekstinlukukin?
Kyllä
maallikot voivat pitää pyhäkoulua aivan hyvin.
Jumalanpalveluksessa en mielelläni lähtisi sekoittamaan ja tuomaan sinne kaikenlaisia tapoja.
Tietyissä rajoissa se on mahdollistakin toteuttaa, mutta kaikkea ei kannata ruveta kokeilemaan.
Kysymys 1479
Ovatko rukoilevaisuuden päätöstentekijät miettineet Biblian käytössä säilymistä siltä kannalta, että sen kieli muutettaisiin uudemmaksi?Tällöin säilytettäisiin Biblian hienot ominaispiirteet, kuten erityisesti VT:ssa näkyvät viitteet. Kielen uudistamisella saataisiin Biblialle pidempi käyttöikä ja näin erittäin hyvän käännöksen käyttö säilyisi pidempään. Biblian vanhahtavan kielen hallitsevat ovat melko vähissä, sillä liikkeen ulkopuolisella ei tod.näk. riitä into vanhan kielen käytön opetteluun, sillä nykykielisiä käännöksiä riittää.
Tietysti paras vaihtoehto olisi, jos Jumalan johdattamina käännettäisiin suoraan alkuteksteistä nykysuomeksi. Jos tällainen käännös saataisiin tehtyä, niin käytettäisivätkö rukoilevaiset sitä.
Samoin onko virsikirjojen kieliasun uudistamista pohdittu? Ja jos on niin mitä huonoja puolia on löydetty?
Lestadiolaisuudessa on painettu kaksi ja kolme käännöstä yhtäaikaa rinnakkain. Tällä on yritetty helpottaa ymmärtämistä. Kyse on myös paljolti resursseista: Kuka pystyy tekemään mitäkin, missä ajassa ja miksi? Virsikirjojen uudistaminen on paljon vaikeampaa, koska niissä ei runokielestä johtuen ole samoja mahdollisuuksia. Monet yritykset ovat olleet epäonnistuneita.
Kysymys 1478
Riittääkö uskovalle siisti vaatetus ja ulkonäkö ja mitä liittyy hiuksiin naisten/miesten? Vaatetus ulkonäkö ja ruoat miktä voi syödä. Niistä on ilmoitus Vanhassa Testamentissa . Onko hyvä elää ja tehdä niiden ohjeitten mukaan vai riittääkö kun on hyvä omatunto miten menettelee. Kiitollinen vastauksesta.
ystävällisin terveisin Reijo
Näissä asioissa vallitsee kristityn vapaus, joka ei kuitenkaan saa olla lihallista koreilua ja epäsiveellisen vaatetuksen käyttämistä - mitä valitettavasti esiintyy yhä enemmän kristittyjenkin parissa eri yhteyksissä. Kaunis vaatetus on eri asia kuin paljastava. Tämä lienee jokaiselle ajattelvalle kristitylle selvää, mitä tarkoitan. Ei tässä tarvitse antaa tarkempia ohjeita.
Ruokien suhteen VT:n säännökset eivät ole voimassa UT:ssa. Luetaan vaikka luvusta
Room. 14 lisää.
Kysymys 1477
Kiitos kysymyspalstasta.
Saako nainen opettaa lapsia (poikia ja tyttöjä) pyhäkoulussa tms. tilanteissa? Ymmärrän kyllä Raamatun perusteella, että nainen ei voi toimia opettajana/pappina seurakunnassa mutta miksi nainen sitten voi toimia lasten opettajana tässä roolissa? Joskus olen myös kuullut, että nainen saisi opettaa toisia naisia mutta pyhäkoulussahan on yleensä aina tyttöjä ja poikia. Olisi hienoa jos voisit valaista asiaa.
Ks.
näiltä nettisivuilta kirjsta "Pieni opas vanhan käsikirjan
jumalanpalvelukseen", sen loppuosan liitettä. Siellä tuo asia
selitetään lyhyesti.
Tässä asia vielä lyhyemmin:
Lähtökohtina Raamatun luvut 1. Kor. 14 ja 1.
Tim. 2.
a) 1. Kor. 14 konteksti on jumalanpalvelus.
b) 1. Tim. 2 on pastoraalikirje ja koskee siis pastorin ammattia.
Johtopäätös:
a) Nainen ei saa esiintyä jp:ssä.
Ei naispappi eikä kukaan muukaan nainen.
b) Naispappi ei ylipäänsä saa esiintyä srk:ssa.
Liperein tai ilman.
Seuraamus:
Naispappi ei saa opettaa lainkaan. Nainen saa, mutta ei jp:ssä tai vastaavassa tilanteessa.
Kysymys 1476
Luin Sanasta kohdan joka sai sydämeni ahdistumaan.
Hebr. 10:26-27 "Sillä jos me ehdollamme sitte syntiä teemme,
kuin
me
olemme
totuuden tuntoon
tulleet, niin ei meillä ole enään yhtään uhria syntein edestä, Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on." Olen uskoon tulon jälkeen tehnyt varmasti tahallani syntiä. Kuuluuko minulle enää armo vai onko minut suljettu sen ulkopuolelle? Rakastan niin Jeesusta enkä haluaisi Hänen minua jättävän.
Kysymys 1475
Olen itse tunnustuksellinen luterilainen ja naimisissa vapaakirkkoon kuuluvan ihmisen kanssa, arvaat varmaan jo lopun, eli opista syntyy melko usein riitaa, esim kun Me Luterilaiset opetamme että ihminen pelastuu yksin Kristuksen sovitustyöntähden, eikä ihminen lisää siihen mitään. Ja vapaat suunnat taas opettavat että ihmisen tarvii tise tehdä uskonratkaisu ja kenties hyviäkin tekoja pelastuakseen, ja palatakseni Luterilaiseen opetukseen, jos Jeesuksen sovitustyöhön lisätään vähääkään ihmisen osuutta, jää Jeesuksen teko tyhjäksi. Näistä teologisista erimielisyyksistä huolimatta olisi löydettävä tie sovinnolliseen avioliittoon, Rakkausesta me naimisiin menimme, ja sekin on Jumalan tahto, että pysymme Kuolemaamme asti yhdessä, Ero on Raamatun vastainen, joten se ei tule kysymykseen, mitä tehdä?
Tämä on hyvin tyypillinen ongelma, joka syntyy avioliitoissa eri kirkkokuntiin kuuluvien puolisoiden välillä. Jo seurustelusuhteen aikana kannattaa pohtia tiettyjä asioita ja sopia niistä. Silloin on helpompi edetä. Esim. kysymys lasten kastamisesta on oleellisen tärkeä, ja on välttämätöntä, että siitä vallitsee raamatullinen ja lapsen parasta korostava yksimielisyys. Ehtoollinen on toinen tosi tärkeä kysymys, jotta koko perhe voisi sitten aikanansa polvistua yhteiseen ehtoollispöytään. Ehkä teillä on jotain tällaista keskustelua ollut seurustelun tai avioliiton aikana. Siihen voi nyt levollisesti ja rauhassa vedota. Kaikissa tapauksissa tärkeintä on rakastaa - ja vielä kerran rakastaa! - puolisoansa. Voi painottaa itsellensä sen suurta merkitystä, että toinen haluaa kumminkin ottaa Raamattunsa vakavasti ja yhdessä rukouksessa etsiä tietä eteenpäin. Hiljaisen todistuksen lisäksi oman elämän todistus on avainasemassa. Ketään ei voi pakottaa muuttamaan mielipiteitään. Eikä se olisi edes kivaa asua sellaisen kanssa, joka pakotettuna olisi yksimielinen kanssasi. Kaikki muutos lähtee sydämen vapaudesta, jonka Jumalan Sana synnyttää. Avioliitto kuuluu erityisesti luomisjärjestykseen. Näkisin, että yhteiselo voi onnistua ja sen kuuluu jatkua erilaisesta hengellisestä taustasta huolimatta. Helppoa yhteiselo ei aina kuitenkaan käytännössä ole. Ja tämä siitä huolimatta, vaikka kaikista uskon kysymyksistä oltaisiin yhtä mieltä. On tarpeen kilvoitella toista kunnioittaen ja rakastaen.
Kysymys 1474
Tarvitsen apua tilanteeseeni. Olen tullut vastikään uskoon ja kysyisinkin menneen elämän syntieni vaikuttavuutta tässä uudessa uskon elämässä.
Olen tehnyt huorin. En kertonut silloiselle avopuolisolleni tätä. Nyt olen katunut ja saanut synninpäästön asiasta. Erosta on aikaa pari vuotta. Exälläni on uusi kumppani.
Miten on nyt uutta uskon elämääni eläessä saanko avioitua?
Siunausta sinulle elämääsi. Ihana kuulla uskoontulostasi. Saat olla vapaalla tunnolla kaikista synneistäsi. Jeesuksen veren ja ristinkuolon kiitos. Äärimmäisen tärkeää, että olet ihan ripissä saanut panna pois sydäntäsi painavat, sieluasi haavoittavat asiat ja uskoa menneen elämäsi virheet anteeksi. Halleluja!
Jos ymmärsin tilanteesi ja kysymyksesi oikein, olet ollut aiemmin avoliitossa ja se on nyt päättynyt. Hyvä, että päättyi, koska tuo avoliitto ei ole Jumalan tahdon mukainen elämänmuoto. Siksi uskon tuomaan uuteen elämään kuuluu tuollaisen suhteen lopettaminen tai tuon kyseisen avopuolison kanssa naimisiinmeno. Tämä jälkimmäinen ei siis liene mahdollista. Mutta saat pyytää Jumalan johdatusta. Ja pyytää uskovaa puolisoa rinnallesi kulkemaan. Seurusteluaika tarkoittaa toiseen tutustumista, mutta avioelämä ja seksuaalinen kanssakäyminen alkavat vasta avioliitossa. Vielä kerran: Siunausta sinulle elämääsi.