Kysymykset


Kysymys 1636

Hei, mielenkiinnolla tutustuimme yhdistykseenne. Mieleemme heräsi paljon kysymyksiä, mutta ihan vain hatusta vedimme niistä yhden, mitä logossanne oleva musta palava köysi symboloi ja mistä se on tullut?

Vastaus:

Kyse ei ole mustasta, palavasta köydestä (hauska tulkinta!) vaan se kuvaa palavaa savilamppua, jollaisia oli Raamatun aikana. Voi vaikka googlettaa kuvia sellaisesta. (Logomme lamppu on tietysti taiteilijan näkemys ja sen yksinkertaistettu toteutus.)


Kysymys 1635

Kysymys koskee Joh.3:1-12, jossa Jeesus ja Nikodeemus käy tutun keskustelun uudestisyntymisestä ja siitä miten Nikodeemus ei voi sitä siinä ymmärtää vaikka on Israelin opettaja. Tuttu kohta siis. Mutta minusta tämä kohta monesti opetetaan monella eri lailla myös irrottaen erillisiä lauseita siitä vaikka kohta Joh 3:3 joka yleensä irroiteaan ja se liitetään pelastusratkaisuun tai pelastuskysymykseksi. Mutta minusta Jeesus ei tässä opeta tai kerro pelastuksesta tai tee tästä pelastuskysymystä sinällään vaan hän vastaa Nikoodemuksen kysymykseen miten voi tehdä näitä tekoja ja nähdä Jumalan valtakunna maan päällä, koska he siis kohtasivat myös maanpäällä kasvokkain. Siis koska Nikodeemus selkeästi oivalsi heti alussa Joh 3:2.. "sillä ei taida kenkään niitä tunnustähtiä tehdä, joita sinä teet, jollei Jumala ole hänen kanssansa." Ja tämä kaikki mitä Jeesus tässä vastasi Nikoodemukselle tapahtui ja konkretisoitui myöhemmin Apostolien elämässä. Ja Jumalan valtakunta tuli konkreettisesti läsnäksi maanpäällä myös Jeesuksessa ja näissä uskovissa siis Apostoleissa myöhemmin jotka opetti ja paransi ja teki moninaisia ihmetekoja. Siis kysyn miten tätä kohtaa tulisi lähestyä ja mitä Jeesus siinä opettaa? Opettaakos Jeesus jotain pelastuksesta ? Vähän ehkä vaikeasti muotoiltu ja kerrottu, mutta ehkä se idea tuosta selviää..heh

Vastaus:

Vastaisin lyhyesti, että kaikki, mitä Jeesus teki ja opetti, kyllä liittyy keskeisesti meidän pelastukseemme. Siksi en lähtisi tässä ollenkaan tekemään eroa esim. Jeesuksen ihmeitten tai tekemisten sekä meidän pelastuksemme välillä. Tuossa keskustelussa (Joh. 3) Nikodeemuksen kanssa kyse on tavallaan "koko paketista", ei vaan jostain sen osasta. Näin ollen Joh. 3 opettaa kirkkaasti meille, mistä pelastuksesta on kysymys samoin kuin se opettaa myös meille selvästi, että pelastus perustuu niihin suuriin hyviin tekoihin, joita Jeesus on tehnyt puolestamme.


Kysymys 1634

Mitä enkelit syövät? Mannaa vai? Ps. 78:24-25 antaisivat ymmärtää näin, mutta onko tämä vain kielikuva?

Vastaus:

Kyllähän Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen söi ja joi osoittaakseen olevansa "oikea ja aito Jeesus", ei esim. joku aave. Silti hän ei sinänsä tarvitse ruokaa ja juomaa. Samoin eivät enkelitkään tarvi ruokaa tai juomaa sinänsä. On kuitenkin hyvä muistaa, että taivas on juhlapaikka, jossa kokoonnutaan idästä ja lännestä, etelästä ja pohjoisesta yhteisen pöydän äärelle messiaanista juhlaa viettämään Vapahtajamme kanssa. Kyllä siellä sitten syödään ja juodaan kuten Raamattu asian kuvaa.


Kysymys 1633

Onko ylihengellisyyttä? Jos on mitä sillä tarkoitetaan?

Vastaus:

On ylihengellisyyttä olemassa. Se tarkoittaa, että tahdotaan olla hengellisiä ohi tai yli sen, mitä Raamattu kertaa. Tällöin usein sivuutetaan Jumalan luomistyö tai hänen väkevä armotyönsä ristin heikkoudessa. Muutama esimerkki ehkä selventää asiaa: Uskotaan, että Jumala antaa jokapäiväisen leivän kuten rukoillaan. Siksi luovutaan kokonaan työstä, mikä on ylihengellisyyttä. Uskotaan, että Jumala siunaa lapsiamme. Sitten tehdään ylitöitä ansioitten saavuttamiseksi ja kokonaan laiminlyödään lasten hengellinen ja henkinen kasvattaminen. Taikka etsitään Jumalan armoa, mutta ei kumminkaan pidetä "Jumalan arvolle sopivana", että hän yhdistää armonsa näkyviin "sakramentteihin" kuten kasteen ja ehtoollisen välineisiin. Jne. Tällainen ylihengellisyys on verhottua ihmisen ylpeyttä ja oman tien kulkemista ohi Jumalan sanan.


Kysymys 1632

Sanotaan, että VT:n ja UT:n Jumala on sama. Kuitenkin lukiessani VT:a en voi mitenkään yrittää edes hyväksyä niitä tekoja, mitä Jumala teki, jos vertaan Jeesukseen. Jumala tuntui olevan sekä Jumala että Saatana. Hänestä lähti kaikki hyvä mutta nähtävästi myös paha. Jumala tappaa ihmisiä kuin he olisivat roskaa.. En mitenkään pysty erottamaan VT:n Jumalaa esim. Islamin jumalasta. En näe VT:ssa hyvää Jumalaa vaikka miten yrittäisin. Hän vaatii rakastamaan itseään, mutta missä kohdassa hän siellä edes oikeasti kommunikoi ihmisten kanssa niin, että häntä voisi rakastaa!? Häneltä tuli vain käskyä ja uhkailua, ja toki hän sitten johdatti kansaa, mutta henkilökohtaisella tasolla, miten ihmeessä joku pystyi rakastaa tai halusi palvella noin etäistä Jumalaa, joka vieläpä puhui profeettojen kautta?? Silti hän vaati rakkautta itselleen kuoleman uhalla. Miten kukaan voi rakastaa uhkailun avulla? Miten Jumala voi olla rakkaus, jos hän pakotti ihmiset VT:ssa tottelemaan itseään ja rakastamaan itseään, ja SITTEN hänkin olisi ihmisille suosiollinen ja rakastava. Miten rakkaus voi kiristää tuolla tavalla..? Onko sinulla antaa vastausta tähän sekavaan pakettiin tai vaihtoehtoisesti onko jotain linkkiä antaa?

Vastaus:

Kiitos
kysymästä. Kysymystä lukiessani en tiedä, luemmeko lainkaan samaa kirjaa lukiessamme molemmat
Vanhaa Testamenttia. Aivan heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala aivan ensimmäiseksi - saatuaan
selville, mitä oli tapahtunut - lupaa vaimon siemenen, joka rikki polkee käärmeen pään. Vasta
sitten puhutaan synnistä seuraavasta rangaistuksesta. Lue 1. Moos. 3.
Samoin
Jumala vapauttaa
kansan Egyptin pakko-orjuudesta ja (huom!) vasta sen jälkeen antaa lain Siinailla ja kysyy,
haluaako kansa seurata tätä Jumalaa, joka on jo tehnyt niin paljon hyvää kansalle. Tietysti he
halusivat. Lue 2. Moos. Ja koko erämaavaelluksen aikana toistuu sama kerta
toisensa jälkeen ... Kun
kansa tekee syntiä, käy kärsimättömäksi, niskoittelee ja vihoittelee Jumalalle, hän ei kuitenkaan hylkää heitä vaan antaa mannansa joka päivä, juottaa heitä ja hoitaa. Tietysti myös ne, jotka tekivät syntiä saavat rangaistuksensa, mutta tämä on koko kertomuksen "punainen lanka": Jumala armahtaa kiittämätöntä ja saastaista kansaansa. Sama malli jatkuu, kun Israel pääsee sinne luvattuun maahan ja kaikkien profeettojen aikana. Kun lopulta ei kansa halua seurata Herraansa ja vastaanottaa hänen hyvyyttään, se joutuu pakkosiirtolaisuuteen pois omasta maastaan. Siltikin vielä Jumala lupaa armahtaa ja palauttaa kansansa takaisin. Ja näin tapahtui silloin ja vuonna 1948. Myös patriarkkojen elämä todistaa samasta. Jaakob oli monenkertainen petturi, mutta sai silti osakseen sanomatonta Jumalan rakkautta ja hyvyyttä. Jne.

En oikein tiedä, mitä muuta sanoa sinulle. Kysyn kumminkin, että oletko itse lukenut
Raamattuasi ahkerasti vai toisteletko vain, mitä muualta olet kuullut? Sinun täytyisi minusta
ehdottomasti avata oma Raamattusi ja lukea tämä kirja kannesta kanteen pari kolme kertaa ja
tarkkailla, kuinka Jumala on hyvä syntiselle. Ei Jumalan tuomiota Raamatusta kuulu tietenkään
poistaa. Siellä se on ja siella sen kuuluu ollakin. Viimeisenä päivänä hän tulee tuomitsemaan koko
maanpiirin ja silloin ne, jotka eivät usko, joutuvat iankaikkiseen rangaistukseen. Syy on kumminkin
vain heidän itsensä, koska torjuivat Jumalan laupeuden kohtaansa. Toivotan sinulla antoisia ja
siunattuja lukuhetkiä!


Kysymys 1631

Mitä tehdä, kun näen, että jos olen itselleni rehellinen, vihaan ihmisiä sydämeni pohjasta? Olen ollut uskossa vasta vähän aikaa, ja olen rukoillut Jumalaa poistamaan vihani muita kohtaan. Miksi en pääse vihasta irti? Vihaan myös itseäni kun näen, kuinka pahoja ajatukseni ovat koko ajan. Tuntuu, että Jumala on hylännyt minut ja ei varsinkaan hyväksy minua tällaisena, kun vihaan muita. Sanotaanhan raamatussa, että se joka vihaa veljeään ei voi rakastaa Jumalaa eikä Jumalan rakkaus ole hänessä. Miksi hän ei muuta minua vaikka olen pyytänyt häntä ottamaan ohjat käsiinsä elämässäni?

Vastaus:

Vihamme ja rakkaudettomuutemme tähden me juuri ristiinnaulitsimme Jeesuksen. Silti hän rakasti ja rakastaa meitä. Muistele Golgatan ristiltä kuultua rukousta: Isä, anna heille anteeksi, sillä eivät he tiedä, mitä tekevät. Se rakkaus ja rukous koskee sinuakin. Se on tässä kaikkein tärkeintä. Jumala rakastaa sinua Jeesuksessa, vaikka itsessäsi näet ja tunnet vihan kouristavan sisintäsi. Sen Jeesus on kuitenkin sovittanut ristillä ja antanut anteeksi. Sen rakkauden edessä saat pysähtyä ihmettelemään. Se rakkaus valtaa ja muuttaa sisintäsi enemmän ja enemmän Kristuksen kaltaiseksi. Olet rehellinen tunnustaessasi vihasi toisia kohtaan. Sen suuren vihan saat tuoda Kristukselle tässä hetkessä ja jäädä hänen hyvyytensä hellimäksi kaikkien syntiesi kanssa. Sitten saat nousta ja mennä tekemään muille samoin kuin hän on tehnyt sinulle. On tärkeätä, että itse tulet ensin hoidetuksi ja Kristuksen rakkauden kohtaamaksi. Kun opit näkemään itsesi Kristuksen rakkauden kohteena (että hän rakastaa sinua silti kaikesta huolimatta), opit myös rakastamaan itseäsi oikella tavalla ja näkemään suloisuutesi Jeesuksessa. Kun opit näin oikealla tavalla rakastamaan itseäsi, opit myös rakastamaan muita Kristuksen rakkaudella.


Kysymys 1630

Miksi ihmiset joutuvat elämään suhteessa Jumalaan uskon varassa eivätkä näkemisen? Miksi Jumala piilottaa itsensä?

Vastaus:

Juuri jotta kyse olisi uskosta eikä näkemisestä! Näin ei kukaan voi kerskata ja olla toista parempi. Pelastus on lahja kaikille tasapuolisesti. Lue 1. Kor. 1:18-31, joka vastaa kysymykseesi!


Kysymys 1629

Oliko Porvoon julkilausuman hyväksyminen kirkolta aikoinaan huono asia?

Vastaus:

Tuo julkilausuma ei ole kaikilta osin selvä. Herännäislehdessä on aikoinaan otettu hiukan kantaa kyseiseen julistukseen. Jos sinulla on mahdollisuuksia, etsi käsiisi artikkeli

Luterilainen oppi ehtoollisesta vaakalaudalla. Länsi-Suomen Herännäislehti 1996 (6), 113-116.


Kysymys 1628

Jos ihminen ei ole ikinä kuullutkaan Jumalasta kuollessaan, joutuuko hän helvettiin?

Vastaus:

Joka ei usko Jeesukseen, joutuu kadotukseen. Se on Raamatun selvä ja yksinkertainen opetus. Siksi Jeesus käskee myös lähetystyöhön koko kirkkoansa. Evankeliumilla on kiire. Miljoonat sielut ovat hukkumassa. Niiden kohtalon, jotka eivät ole koskaan kuulletkaan evankeliumia, joudumme jättämään Jumalan käsiin.


Kysymys 1627

Raamatussa Jumala tappaa miljoonia ihmisiä, eri sivilisaatioita ja kokonaisia kyliä, mutta listaa 10 käskyssä että 'Älä tapa'. Miten oikeutamme moisen ristiriidan?

Vastaus:

Jumalan 10 käskyt koskevat meitä. Meillä ihmisinä ei koskaan ole lupa kostaa toiselle. Esivalta joutuu näin tekemään poliisin tai armeijan avulla. Se on eri asia (hepreassa käytetään tuosta ihan eri verbiäkin kuin mitä 5. käskyssä, mikä sinun on hyvä tietää). Jumalalla on sitten oikeus rangaista syntiä. Esim. vedenpaisumus tuhosi liki koko silloisen maailman ja syynä oli Raamatun mukaan nimenomaan silloisen maailman väkivaltaisuus ja jumalattomuus. Se sai ansaitsemansa rangaistuksen: ne, jotka siis olivat väkivaltaa harjoittaneet, kuolivat vedenpaisumuksessa. Tähän Jumalalla oli ja yhä vielä oikeus. Ilmestyskirja puhuu lopun ajan vitsauksista. Ne tulevat Kaikkivaltiaan kädestä ja ovat rangaistuksia ihmiskunnan jumalattomuudelle.


Kysymys 1626

Miksi Jumala oli Vanhan Testamentin aikaan niin vihainen asioille jotka hän jo tiesi tapahtuvan?

Vastaus:

Jumala ei pyhyytensä tähden voi muuta kuin vihata syntiä. Koska hän juuri etukäteen tiesi ja näki, että sinä ja minä monesti ja monessa asiassa teemme vastoin hänen tahtoaan, hän rakkaudessaan halusi pelastaa meidät ja lähetti siksi Poikansa kantamaan meidän synnit ristinpuulle ja sovittamaan koko maailman. Voimme siis ihan syystä kysyä, miksi Jumala rakasti meitä, vaikka jo etukäteen näki meidän jumalattomuutemme. Tässä on Raamatun ihana pääsanoma.


Kysymys 1625

Miksi Jumala odotti 4.5 miljardia vuotta ennen kun loi ihmiset maapallolle, ja 9 miljardia vuotta ennen sitä luodakseen maapallon?

Vastaus:

Nuo ajanmääreet ovat ns. "ihan hatusta". Ei pidä paikkaansa.


Kysymys 1624

Raamatun mukaan maapallo ja universumi on vain noin 6-10 tuhatta vuotta vanha. Maapallolta on kuitenkin löytynyt huomattavasti tätä vanhempia fossiileita ja materiaa. Mistä tämä johtuu?

Vastaus:

Kannattaa ostaa Pekka Reinikaisen tai Matti Leisolan kirjoittamia kirjoja ja lukea niistä lisää tästä asiasta. Googlaa siis ja etsi netistä. En usko, että näin tieteellistä keskustelua voi lyhyesti ja perustellusti esitellä tällä palstalla.


Kysymys 1623

17.kolminaisuuden jälkeisen pyhän evankeliumiteksti on Luukkaan 14. luvusta. Siinä Biblia sanoo 5. jakeessa: ...kenenkä teistä nauta eli aasi putoo kaivoon... uudemmat käännökset taas: poika tai härkä. Miten näin on voitu muuttaa tekstiä, miten alkutekstissä on?

Vastaus:

Tämä kohta on ajatuksena ollut "lentävä lause" jo varhain. Siksi siitä on olemassa eri versioita evankeliumeissa. Toisissa noissa käsikirjoituksissa puhutaan eläimestä, toisissa pojasta. Siksi ne molemmat ovat oikeita käännöksiä. Ja perustava ajatus on tietysti molemmissa sama. Lukija/kuulija ymmärtää, mistä on kyse.


Kysymys 1622

Kerro jotain järjellisiä argumentteja sen puolesta, että miksi kannattaa rukoilla? Minua vaivaa rukouksen "järjettömyys".

Vastaus:

Osta Svebiliuksen Katekismus ja lue siitä Isä meidän-rukouksen selitys. Erityisesti kysymys nro 2 mutta mielellään selitykset alusta loppuun.


Kysymys 1621

Mitä pitäisi sanoa ihmiselle, joka mollaa kristinuskoa ristiretkien tähden?

Vastaus:

Ei kaikkea sitä, mitä kirkko on tehnyt vuosisatojen aikana, sinun ole tarvis puolustella. Syntiset ihmiset ovat tehneet virheitä ja synti on synniksi saarnattava, vaikka kyse olisi kenestä.

Muistaa täytyy kumminkin, että varsinainen syy ristiretkille oli muslimien vahva valloituspolitiikka, jossa heidän uskontoaan ja käsityksiään levitettiin aseiden voimalla. Monet kristityt sekä ei-kristityt tapettiin. Silloinen esivalta, joka oli sidoksissa kirkon kanssa, päätti puuttua asioiden kulkuun. Kirkon sinänsä Raamatun puolustamiseksi ei kumminkaan kuulu tarttua aseisiin. Esivalta ei kuitenkaan voi katsoa vierestä, kun viattomia tai syyttömiä ihmisiä tapetaan syystä tai toisesta. Myös kirkon on julistuksensa kautta vastustettava kaikkea jumalattomuutta.


Kysymys 1620

Kysymys 1619. Olet siis sitä mieltä että esim lapsikasteen kieltäminen jota babtistit (ja sitä myöden Billy Graham) opettavat on oikein ? Jos vastaat kieltävästi niin tarkoitatko että hän (Billy Graham) voi olla oikeassa vaikka hänen opetuksensa olisi vain osittain yhtäpitäviä Jumalan sanan kanssa ?

Vastaus:

Vastaukseen ei kannata lukea mahdollisia vääriä ajatuksia, joita sitten ruveta vastustamaan. Siinä vastauksessa oli puhetta siitä ihanasta tosiasiasta, että Billy Graham ei ole - Jumalan kiitos - kärähtänyt jumalattomasta virka-asemansa väärinkäytöksestä toisin kuin monet muut. Siitä voimme iloita kaikki. Verrattuna melkeinpä keneen muuhun amerikkalaiseen TV-megasaarnaajaan ero on valtava. Silti on kaikessa hyvä muistaa se raamatullinen ohje, että sinun kuuluu "koetella kaikki ja pitää sen, mikä hyvä on".


Kysymys 1619

Mitä mieltä olet Billy Grahamista ?

Vastaus:

Hän on niitä harvoja amerikkalaisia TV-saarnaajia, joka on vuosien ajan saarnannut Kristusta eikä ole narahtanut törkeään syntiin tai asemansa väärinkäytökseen.


Kysymys 1618

Miten se humaltumisen raja määritellään? Joku sanoi että heti kun alkoholi alkaa vaikuttamaan niin se on humaltumista. Jos tuolle linjalle mennään, niin ei voisi juoda ollenkaan, koska jo verikoe paljastaisi, että korkillinenkin alkoholia vaikuttaa jotenkin. Mutta yleisesti ottaen jostain lääkärikirjasta saa varmaan aika selkeän kuvan siitä mitä on humaltuminen. Voisi sen minun mielestäni määritellä niinkin, että joko itse tai muut huomaavat, että henkilössä on jotain poikkeavaa sillä tavalla, että ei voida puhua selvinpäin olemisesta. Eli humaltuminen on sitä, että alkoholin vaikutus ihmisessä näkyy / tuntuu ja sen näkee ja tuntee itse ja myös ehkä muutkin. Ja jos muut sen huomaavat, niin silloin ainakin on ottanut liikaa.

Vastaus:

Jos joku ei tunne rajojansa, on parempi olla juomatta ollenkaan.


Kysymys 1617

Kun kerran ihminen pelastuu niin että turvaa siihen, että Jeesus sovitti synnit ristinpuulla Jumalan edessä ja Jumala on lepytetty, niin miksi kristityt sitten joka päivä anovat armahdusta? Onko tämä armahduksen anominen kuitenkin jonkinlaista Jumalan "lisälepyttelyä" ettei vaan kuitenkaan helvettiin joudu? Vai pitäisikö ajatella, että uskon ilmausta on myös armahduksen anominen, ei ikäänkuin erillinen pelastustie uskon lisäksi?

Vastaus:

Jokainen ihminen tarvitsee syntien anteeksiantamusta päivittäin. Se on Kristuksen Golgatan työn soveltamista omaan tilanteensa ja omantunnon hätään. Vähän samalla tavalla kuin sinä haet pankista päivittäisiin tarpeisiin sitä rahaa, jonka olet saanut omaksesi, perintönä vanhemmiltasi.


Kysymys 1616

Mielestäni ei ole merkitystä vihkiikö parin tuomari tai pappi, pari on avioliitossa. Mutta jos pari haluaa hakea Jumalan siunauksen liitolleen siviilivihkimisen jälkeen, he pyytävät papin siunaavan heidät. Jos pari on kuitenkin vastoin Jumalan tahtoa vaikka homopari, niin mitä siunausta he voivat saada? Ja eikö kirkon laajasti ja julkisesti hyväksyen ja siunatessaan tällaiset parit, hyväksy opiinsa elämänmuodon, joka on kauhistus Herra edessä, vaikka ei sitä olisikaan vielä hyväksytty kirkolliskokouksessa?

Vastaus:

Oikein opetettu.


Kysymys 1615

Voinko tehdä elintestamentin eli elimet luovutetaan kuoleman jälkeen uusiokäyttöön tarvitsevalle?

Vastaus:

Voit.


Kysymys 1614

Ei vaivaa tällä hetkellä kristinuskossa muu kuin tuo hyvän- ja pahantiedonpuu. Ei ole maailman helpoin tehtävä uskoa siihen kirjaimellisesti. Ei ole helppoa ottaa luomiskertomus kirjaimellisesti. Mikä avuksi?

Vastaus:

Lainaa kirjastosta tai osta omaksi esim. Matti Leisolan ja Pekka Reinikaisen kirjoja. Niistä saat selkeää tietoa luomisesta. Lue. Ihastu.


Kysymys 1613

Kasteessa Jumala ottaa ihmisen lapsekseen. Eli hänestä tulee Jumalan lapsi. Miten tämän lapseuden käy sitten, jos tämä lapsi aikuisena vaikka eroaa kirkosta ja hänestä tulee ateisti tai ei muuten vaan usko? Onko kasteella silloin kuoleman hetkellä mitään merkitystä?

Vastaus:

On kasteella silloinkin merkitystä Se tulee tuomioksi kastetulle. Sama vesi, joka pelasti Nooan ja perhekunnan, hukutti muut. Sama vesi, joka pelasti israelilaiset, hukutti faron ja egyptiläiset. Jos Jumalan armon hylkää, se tulee tuomioksi.


Kysymys 1612

Mikä on se apostolinen järjestys josta tällä sivulla puhutaan. Onko se sama kuin apostolinen suksessio. Onko näillä eroa? Ja ovatko ne raamatullisia.

Vastaus:

Se apostolinen järjestys tarkoittaa, että koko jumalanpalvelus toimitetaan apostolisen sanan mukaisesti. Saarnataan oikein ja ehtoollisen sakramentti toimitetaan oikein. Apostolinen virka kuuluu lisäksi miehelle, joka on "taivaallisen sulhasen" eli Kristuksen edustaja ja kirkkokansa on morsiussrk:n edustaja.

"Apostolinen suksessio" tarkoittaa taasen sitä ajatusta, jonka mukaan kirkon virka menisi katkeamattomana vihittävien ketjuna aina apostoliseen aikaan saakka. Tämä on kaunis ajatus, mutta historiallisena tapahtumien ketjuna ei todennettavissa. Sitä vastoin apostolinen oppisuksessio on tärkeä ja aina uudelleen todennettavissa. Sillä ymmärretään sitä, että paimenen kuuluu saarnata apostolista sanaa kuten apostolit itse ovat puhuneet sitä.