Kysymykset
Kysymys 1686
Pääsevätkö eläimet taivaaseen? Onko raamatussa mitään mainintaa eläimistä?
Kyllä voimme ajatella hyvästi niin, että "uudet taivaat ja uusi maa", jotka luodaan, ovat alkuperäisen luomistyön suurenmoinen jatke vielä syvemmässä merkityksessä. Siksi emme voi ajatella esimerkiksi niin, että Jumala olisi luonut kukkaset, eläimet, linnut jne vain tätä maailmanaikaa varten. Kyllä taivaassa se kaikki jatkuu tavalla tai toisella.
Kysymys 1685
Mitä on Jumalan tahto? Mitä jumala haluaa ihmisestä? Voiko jumala koskaan hylätä tai jättää ihmisen vaikka tämä haluaisi tulla takaisin?
Lue Raamattu. Lue se kokonaan. Siinä on kirjoitettuna Jumalamme tahto. Ennen muuta hänen tahtonsa pelastaa syntinen. Hyvä kohta Joh. 3:16. Se on koko Raamattu pienoiskoossa.
Kysymys 1684
Onko synnintunto lahja? onko luonnollisella ihmisellä synnintuntoa?
Synnintunto syntyy lain saarnasta. Lue Room. 3:19-20.
Kysymys 1683
Rakastaako jumala samalla tavalla jokaista ihmistä riippumatta siitä kuinka suuria syntejä he ovat tehneet?
Kyllä. Se on sanottu esim. tuossa tutussa pienoisevankeliumissa. Elikkä Joh. 3:16, jossa puhutaan siitä, kuinka Jumalan rakastaa (koko) maailmaa, jotta ei yksikään hukkuisi.
Kysymys 1682
Ovatko syntiset ajatukset samalla tavalla kadottavia kuin syntiset sanat?. Itselläni on ahdistuneisuushäiriö todettu ja koen tunkeilevia pahoja ajatuksia joita en haluaisi ajatella.
Ymmärtääkö jumala, että minä en ikinä haluaisi ajatella niitä?
Iso osa näistä pakkoajatuksista liittyy nimenomaan siihen kohtaan kun Jeesus puhui anteeksiantamattomasta synnistä.
Pelkään vain ettei Jeesus huoli minua luokseen koska tunnen itseni niin huonoksi ihmiseksi näiden ajatuksieni takia.
Jokainen synti kadottaa. Olipa kyse "pienestä" taikka "suuresta" synnistä. Yhtä hyvin pieni kivi menee pohjaan kuin isokin. Tämä opetus on perustava Raamatussa. Syntien "erottelu" ei tarkasti ottaen vaikuta synnin kadottavuuteen. Ja sitten vielä tärkeä ja entistä tärkeämpi totuus: Kyllä Jumala tuntee sinun ajatuksesi. Varmasti hän tietää, että kärsit niistä. Hän tahtoo armahtaa ja anteeksiantaa. Siksi hän antoi Jeesuksen KOKO maailmalle, siispä myös sinulle. Sinun pahojen ajatustesikin tähden hän kuoli ja se armo koskee sinua yhtä hyvin kuin muitakin. Ja se koskee sinua ja muita ihan joka päivä. Ei Jeesus sinua hylkää. Jokainen kristitty tuntee väliin sydämessään pilkkaavia ajatuksia. Et sinä ole edes yksin vaikeuksiesi kanssa. Olisitpa vaikka "terve" taikka sitten "vähemmän terve", ei tämä ongelma poistuisi sisimmästäsi. Siitä voit olla varma. Jopa kuolinvuoteella ovat kristityt joutuneet taistelemaan rienaavien ajatusten kanssa. Tärkeintä on silloin muistaa, että tätä vartenhan Jeesus tuli kantamaan syntimme.
Muistatko, kun ihmiset rienasivat Kristusta hänen ollessaan ristillä? Mitä hän teki? Rukoili heidän puolestaan! Siis hän rakasti heitä siltikin. Samoin hän rakastaa sinuakin. Et ole hänen hylkäämänsä. Luota lujasti häneen ja juokse (sellaisena kuin olet) hänen syliinsä. Hän sulkee sinutkin syleilyynsä.
Kysymys 1681
Voinko seurustella 14w marcuksen kanssa joka on norjalainen laulaja ja itse olen 11w suomalainen tyttö enkä osaa norjaa?
Puhutko nyt Marcus & Martinuksen lauluduon Marcuksesta? Miten te olette tutustuneet toisiinne tähän mennessä? Mitä kieltä aiotte puhua, jos kyse olisi nimenomaan seurustelusta? Tärkeintä joka tapauksessa on Jumalan tahdon etsiminen kaikessa. Olisiko tässä varsinaisesti kyse nuoren toiveista ja unelmista? Lähden siitä, että tämä kysymys kuitenkin tarkoittaa täyttä totta ja vastaan siihen siksi "täysillä". Mielestäni et noin nuorena ole kypsä seurustelusuhteeseen. Tutustu ihmisiin (poikiin ja tyttöihin) hyvässä seurassa. Kysele rukouksessa johdatusta elämääsi - ja Jumala on johdattava sinulle oikean puolison.
Kysymys 1680
Mitä tarkoitetaan termeillä aito usko tai pelastava usko.
Voiko ihminen olla uskossa ja silti joutua helvettiin, jos ei usko oikealla tavalla?
Aito usko ja pelastava usko tarkoittavat samaa eli luottamusta yksin Jeesuksen hankkimaan sovitukseen minun syntieni edestä.
Siksi ei jokainen "tule omalla uskollaan autuaaksi", jos sillä tarkoitetaan minkäkaltaista uskoa tahansa. Syvimmältäänhän usko sellaisenaan ei ketään pelasta vaan uskon kohde. Pelastava usko turvautuu Kristukseen. Sen kohde on hän ristiinnaulittuna. Muu "usko" on eksytystä. Se turvautuu esim. omaan itseensä taikka johonkin muuhun pelastajaan. Sellainen usko vie tunnustajansa tosiaankin helvettiin - kuten kirjoitit.
Kysymys 1679
Miten meidän pitäisi vastata ns. fundamentalismisyytöksiin kun sitä käytetään herjauksena?
Jos herjataan, silloin ei edes pyritä asialliseen keskusteluun. Siksi herjauksiin vastaaminen ei yleensä kannata. Kannattaa sen sijaan rakastaa, rukoilla ja julistaa evankeliumia täydellisen anteeksiantamuksen lahjasta. Kun se sanoma otetaan uskossa ja luottamuksessa vastaan, loppuu herjaaminen ja herjaaja tulee pyytämään anteeksi hulluuttansa.
Kysymys 1678
Mitä Jeesus tarkoitti sillä, että ei kukaan voi tulla hänen luokseen ellei isä häntä vedä?
Sitä, että pelastus on yksin armosta. Myös Jumalan tykö tuleminen on armoa ja osoitus hänen "vetämisestään".
Kysymys 1677
Kattaako Jeesuksen sovitustyö tosiaan kaikkien ihmisten kaikki synnit. Joskus mietityttää että olisinko poikkeus säännöstä. Eli onko olemassa niin isoa syntiä mitä ei katumalla ja anteeksipyytämisellä saisi anteeksi.
Ei ole. Kaikki synnit on Kristuksen veri sovittanut.
Ei edes Pyhän Hengen pilkka ole sen tähden anteeksiantamaton, että se olisi liian suuri anteeksiannettavaksi. Ei vaan siksi, että se merkitsee täydellistä paatumusta, jolloin ei Kristuksen hankkima täydellinen anteeksiantamus enää kelpaa ja sen torjuu pilkaten ja häväisten kovakorvaisesti ja toistuvasti.
Kysymys 1676
Mistä löytyy LSRY:n raamattunäkemys, josta sen voisi lukea?
Raamatusta! (Mitään muuta "virallista" ei ole julkaistu.)
Kysymys 1675
Tuli huono mieli kun kirjoitit, että Raamattu on virheetön. Luulisi että noin järkevä tyyppi kuin sinä, niin sanoisi, että Raamatussa näkyy inhimillinen vajavuus myös paikoin epätarkkuuksina. Mutta luulenpa että tarkoittanet Raamatun virheettömyydellä sitä, että se ei tarkoituksellisesti johda harhaan, vaan siinä mitä se opettaa, niin se on luotettava. Tähän voin yhtyä.
Luther sanoi, että hän tulee mieluummin Jumalan pettämäksi kuin ihmisten. Siksi hän luotti Raamattuun. Ja lisäsi, että kyllä on kuitenkin mahdotonta joutua Jumalan pettämäksi. Hän on oikeassa aina ja hänen oikeamielisyytensä koituu lopulta pelastukseksemme omasta hulluudestamme. Älä turhaan anna tämän pahoittaa mieltäsi! Päinvastoin. Iloitse, että hulluna ihmisenä saat Jumalasta varman ja totuudellisen puolestapuhujan itsesi hyväksi.
Kysymys 1674
Miten Rukoilevaisuus eroaa Luterilaisuudesta?
Ei mitenkään.
Kysymys 1673
Kun Hitleriä yritettiin aikoinaan salamurhata, niin olivatko nämä murhayritykset oikein vain väärin?
Vaikeaksi menee. Luther sanoo eräässä kirjoituksessa, että ei ole lupa ryhtyä vallankumoukseen ja tappamaan esim. nurjaa ja huonoa hallitsijaa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että kuningas (taikka vastaava) on täysin menettänyt järkensä, voisi sille löytyä jokin oikeutus. Ehkä Jumalan salattuun johdatukseen kuului, että Saksa sai pitää valitsemansa johtajansa loppuun asti ja nähdä, mihin se kansalaisten tekemä valinta heidät lopulta vei tai johti. Joskus pahuuden pitää päästä purkautumaan ikään kuin katkeraan loppuun asti, jotta sen ilkeys käy kaikille ilmeiseksi. Pahuus saa näin ansaitsemansa lopun kuluttamalla itsensä loppuun.
Kysymys 1672
Onko sitä pakko olla jonkun kaveri, vaikka ei haluaisi?
No, periaatteessa ei. Mutta toisaalta sinut on luotu yhteyteen toisten kanssa. "Ihmisen ei ole hyvä olla yksin", sanotaan. Se pätee jokaiseen. Me tarvitsemme toisia ihmisiä voidaksemme nyt hyvin täällä ajassa ja myös kerran iankaikkisuudessa. Kaikkien kaveri ei tietenkään edes pysty olemaan, mutta ihanaa, kun on ystäviä, joiden kanssa jakaa ihmisenä olemisen ilot ja surut.
Kysymys 1671
Onko ajatukset syntiä jos ihminen ei tahdo ajatella syntisiä ajatuksia mutta esim sairauden tai ahdistuneisuuden takia väkisin ajattelee niitä tahtomattaan?
Kaikki, mikä on Jumalan tahdon vastaista, on syntiä. Itse asiassa on minusta parempi, jos saat turvata evankeliumiin ja iloita sen kuuluttamasta anteeksiannosta ja armosta. Lepää mieluummin hyvän Jumalan laupeudessa. Miksi turhaan vaivaat yrittämällä selitellä syntiä pienemmäksi ja pienemmäksi omassa elämässäsi? Armo riittää sinulle kaiken syntikurjuutesi keskellä!
Kysymys 1670
Eikö ihanne seurakunnassa olisi, että kukkaan ei tee yhtään mittään, koska Joh. 19:30 "se on täytetty." Miksi siis mitään tekisimme? Vedellään löysiä vaan ja nautitaan armosta!
Joh. 19:30 koskee vanhurskauttamista. Eli kun on kyse pelastuksen asiasta, meitä kehotetaan viettämään lepopäivää eli kuuntelemaan evankeliumin armolupausta ja uskomaan se eikä tekemään yhtä tai toista ansaitaksemme autuutemme. Mutta kun on kyse pyhityksestä taikka kristillisestä kilvoittelusta yleensä, silloin me saamme tehdä niin paljon kuin ikinä pystymme. Ne teot eivät suuntaudu Jumalaan päin vaan lähimmäisen hyväksi. Joten eipä muuta kuin hommiin lähimmäistä rakastaen ja auttaen! Sitä saa tehdä niin paljon kuin jaksaa.
Kysymys 1669
Eikö monia ota rukoilevaisten vanhoillisuus kaaliin?
Toivon mukaan rukoilevaisuudessa ainoa, joka ottaa "kaaliin" on se "ristin hullutus", josta Paavali puhuu 1. Kor. luvussa 1. Ei joku vanhoillisuuden perässä vetäminen ole millään lailla autuaallista tai tavoiteltavaa. Miksi olisi? Tai pitäisi olla? Ristin hullutus olkoon ainoa elävän kristillisyyden loukkauskivi. Silloin usko ja uskon tunnustaminen on aidoimmillaan.
Kysymys 1668
Huomasin itsessäni jumalanpilkkaa olemuksessani ja äänessäni ja eleissäni. Kai se on osa ihmisen syntisyyttä? Onneksi Raamatussa lukee: "Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, hänelle luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi." Room. 4:5
Tuoosa uskossa olet autuas ja Jumalalle kelvollinen!
Kysymys 1667
Uudessa taivaassa ja maassa, niin näemmekö siellä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niin että voimme
tunnistaa ja havaita kunkin heistä erikseen? Pystyykö tähän Raamatun pohjalta antamaan tarkkaa
vastausta? Mieleeni tulee Stefanoksen näky:
"Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja
Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja
Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella." Ap. t. 7:55-56
Jotkut selittävät asian niin, että taivaassa nähdään ainoastaan Jeesus, mutta Pyhä Henki ja Isä ovat näkymättömiä (ehkä Isä ja Pyhä Henki nähdään kirkkautena). Toisaalta Jeesuksessa nähdään Isä ihmisenä ja hänessä on myös Pyhä Henki (Isän ja Kristuksen Henki).
Miten taivaassa kirkkauden Herra ilmestyy ja on nähtävillä: tämän hahmottaminen täälla ajassa menee mahdottomaksi. Se täytyy päästä kokemaan kerran itse, kun armosta uskon kautta pääsee taivaaseen.
Kysymys 1666
Kävin kapakassa eilen. Join 2 isoo tuoppii olutta melko nopeasti. 2 liikaa koska tulin huppeliin. 1 enintään sopiva. Kyl se vaan viisautta on ettei kristitty juo edes pieneen huppeliin itseänsä. Oma kokemukseni vahvistaa, että Raamattu on oikeassa: "ei ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee." Ei ole Jumalan tahdon täyttämistä juoda itseänsä edes pieneen humalaan.
Välitän tämän omakohtaisen todistuksen kysymys-palstan lukijoille rakennukseksi.
Kysymys 1665
Järjestääkö Länsi-Suomen rukoilevaisten yhdistys vielä rippikoululeirejä?
Järjestää. Viimeksi viime kesänä.
Kysymys 1664
Jatkuva kristillisen tiedon tankkaaminen ylpistää. Rukous tekee nöyräksi. Eikö niin?
En usko tuohon ihan noin yksiselitteisesti. Kyllä se kristillinen tieto myös nöyryyttää ihmisen, jos se ei jää pelkäksi järjellisen ajattelun rönsyilyksi vaan käy sydämeen ja paljastaa pahuutemme.
Kysymys 1663
Mietin tuota Liisa Eerikintyttären herätystä. Mulle kävi niin kerran, että helvetin iankaikkisuus ahdisti varmaan pari vuorokautta. Jotenkin sitten vaan löysin rauhan Jeesuksesta.
Hyvä olisi, että jokaiselle ihmisille kerran elämässään tulisi semmoinen syntisyyskokemus ja olo, että joutuu ikuiseen helvettiin. Silloin sitä uskossa on vähän enemmän syvyyden tuntua. Jeesuksen kuolema joko auttaa meidät lepoon tai ei auta. Siksipä siihen kannattaa syventyä!
Jumalalla on kullekin oma tiensä. Mutta ihan totta: Kyllä jokainen oppii tuntemaan kadotuksenalaisen tilansa ja suurta armoa on, että se saa tapahtua täällä armonajassa, jolloin löytää armon avuksensa oikeaan aikaan, kun tulee Jeesuksen armahdettavaksi.
Kysymys 1662
En tykkää siitä, että sanaa erehtymätön käytetään Raamattuun liittyen venyvänä terminä. Monet jotka sanovat Raamatun olevan erehtymätön eivät kuitenkaan tarkoita sanalla sitä, että se olisi täydellisen virheetön. Minusta rehellisintä on hylätä koko erehtymättömyystermi ja hyväksyä että Raamattu on paikoin epätarkka ja rosoinen. Jumala on puhunut, oli Raamattu millainen tahansa. Kyllä minusta Raamatussa jonkinlainen jumalallinen erehtymättömyys on, mutta minusta se ei tarkoita kaikinpuolista erehtymättömyyttä. Raamatusta voidaan johtaa luotettavaa opetusta siitä miten uskoa ja elää. Kommentti?
Kyllä Raamattu on täydellinen ja virheetön. Ongelmaksi muodostuu erehtyväiselle ihmiselle se, että hän etsii ja hakee sääntöön sen yhden (tai sitten useamman) poikkeuksen ja kokee tyytyväisyyttä, kun sen mielestään on löytänyt. Sitten julistetaan, että "ei se Raamattu ole täydellinen". Kun tutkii Raamatun eri selityksiä ja niiden historiaa, kyllästyy aika pian tuollaiseen perusteluun. Ei kannata ruveta määrittämään itse, millainen Raamatun pitää olla ja sitten ryhtyä kumoamaan omaa määritelmäänsä. Lopputuloksena kun on vain se johtopäätös, että oma määritelmä erehtymättömyydestä tuli kumottua.