Kysymykset
Kysymys 1786
Rohkenenko uskoa itseni Jumalan lapseksi, kun minua vaivaa se että nuoruudessa tulin sillai herätykseen että tuli pelko jos Jeesus nyt tulee takaisin niin minä hukun, ja en kumminkaa rohjennu avautua kellee tai jos avauduin ni ei ollu semmone henkilö joka olis ymmärtäny asiani, ja jäin niinko sanotaa lain alle, myöhemmin olen halunnu uskoa, mutta voiko etsikkoaika mennä niin ohi että usko on turha vaikka miten haluis olla Jeesuksen oma?
Etsikkoaika merkitsee juuri kaipausta Jeesuksen puoleen. Samoin usko ja uskominen tarkoittaa juuri pakenemista Jeesuksen luokse, koska muualla ei ole rauhaa eikä apua. Evankeliumeissa ei ole yhtään kertomusta sen sellaisesta, että Jeesus olisi hylännyt jonkun, joka hänen tykö tulee pyytämään armoa. Ei sinun tarvitse pelätä, että sinä olisit poikkeus. Sellaista sinulle uskottelee sielusi vihollinen, ei Pyhä Henki. Siksi ole hyvässä turvassa: sinun syntisi ovat jo ristillä sovitetut ja ne saat jättää taakse tai paremminkin Jumala heittää ne meren syvyyteen (jonne ne uppoavat ainiaaksi). Lue Miika 7:19.
Kysymys 1785
Minua ajoittain vaivaa jonkinlainen tunne Pahan voiman olemassaolosta vaikka olen kristitty ja tunnustan Jeesuksen Jumalaksi. Tämä on aika ikävä kokemus. Pyydän esirukousta ettei sellaista tarvitse enää kokea. Raamattu, rukous ja seurakuntayhteys kuuluu ohjelmaani.
Ja muista, että sinä kasteessa olet sanoutunut irti Perkeleestä sekä kaikista hänen menoistansa ja teoistansa. Se on itse asiassa Jumalan teko sinun kohdallasi. Hän on pelastanut sinut. Vanhaan pakana-aikaan juuri kaste merkitsi monesti selkeää erotusta pahoista hengistä taikka noidista, menninkäisistä, samaaneista jne. Siksi kastettuna kristittynä saat elää Herran siipien suojissa. Ei sinua sieltä kukaan riistä!
Kysymys 1784
Ei ole Lutherkaan niin viisas mies minusta kun lukee hänen vähäkatekismuksensa. Hänen selityksensä ovat vain likiarvoja, joihin on tosi helppo sanoa vastakritiikkiä. Esimerkki: "Jumala antaa pyytämättäkin jokapäiväisen leivän kaikille." Kun katsomme maailman kärsimystä, niin tiedämme, että asia ei mene noin kuin Luther sanoo. Lisäksi Lutherin 4 käskyn selitys on vain likiarvo. Se on hieman huono sen takia, että siinä ei puhuta mitään siitä, että tarvittaessa on vastustettava omia vanhempia jossakin asiassa. Minun mielestäni kukaan ei Jumalan näkökulmasta ole niin viisas ihminen. Ihmisen aivojen suorituskyky kun on niin suunnattoman heikko verratuna Jumalan ajattelukykyyn.
Kyllä Lutherkin tiesi, että jotkut kuolevat nälkään ja muuhun tuolloin 1500-luvulla. Hän kumminkin siitä huolimatta kirjoittaa, että Herramme antaa jokapäiväisen leivän pyytämättäkin - vaikka esim. Raamatussa on kohtia, joissa Jumala nimenomaan antaa tulla leivän hädän maahan. Ei siis ole kyse automaatiosta. Rukouksen tarkoitus on kuitenkin huomata tuo Jumalan hyvyys jopa kiittämättömiä kohtaan ja rohkaista kiitokseen kristittyjä. Vastaavasti 4. käsky ei edellytä "sokeata kuuliaisuutta" vanhempiaan kohtaan. Parhaana esimerkkinä itse Luther, joka aikanansa vastoin isänsä nimenomaista tahtoa keskeytti opinnot ja lähti sitten luostariin! Silti lapsen ei kuulu halveksia vanhempiaan, vaikka hän välillä ei pystyisikään täyttämään heidän tahtoansa. Eikä vanhempien kuulu kahlita lapsensa kehitystä kaikilla mahdollisilla oikuilla vaan kasvattaa heitä siten, että he pääsevät lentämään ulos pesästään - ja taas miellellään palata sinne takaisin.
Kysymys 1783
Siinä kun sanot, että olemme 100 % varmat Raamatun perusteella uskostamme, niin minusta se on vahingollisesti sanottu sielunhoidollinen ohje. Se on sinun varmuutesi, ei minun ja tuskin monen muunkaan. Jos tuommaisia kristitty laitetaan tavoittelemaan, niin äkkiä sitä voi surkeasti kun ei siihen pysty välttämättä edes kymmenessä vuodessa. Ei meillä ole tipan tippaakaan varmuutta yhtään mistään hengellisestä asiasta. Jos Jumala ottaa uskon meiltä pois, niin olemme samantien joko agnostikkoja tai jopa ateisteja. Ainoa varmuus minkä joskus sain Raamatun äärellä on ristin sovitus. Mutta siitäkään en ole enää 100 % varma. Uskon ainoastaan.
Tuo varmuus ei perustu siihen, mitä me olemme. Vaan kun saarnataan, että Jumalan sanaan saa luottaa 100 %, niin puhutaan juuri sanan varmuudesta eikä meidän uskomme täydellisyydestä. Meidän usko on heikko - niin kuin kirjoitat - ja juuri siksi se tarvitsee 100 % varmuutta - SANASSA.
Kysymys 1782
Näen kaupungin keskustassa kerjäläisen kerjäämässä.Mitä pitää tehdä ?
Hyvä kysymys. Välttämättä ei ole yhtä selkeää vastausta. Kerjääminen on muuttunut erilaiseksi kuin mitä se on ollut. Joitain pakotetaan tuohon kerjäämiseen ja tulouttamaan sitten tulot eteenpäin. Joku toinen taas kerjää, koska häneltä puuttuu mahdollisesti kaikki. Joku kolmas ehkä muuten vaan. Kaikkia näitä pitäisi pystyä auttamaan jotenkin, tavalla joka todellisesti tuo apua. Jos voisi auttaa edes yhtä todellisesti ja sitten hänen kauttaan päästä sisälle, mistä on lopulta kysymys.
Kysymys 1781
Minua kiinnostaisi nähdä äiti Amma, kun hän piakkoin taas tulee Suomeen. Tiedän ihmisiä jotka pitävät häntä eräänlaisena jumalana ja haluaisin ymmärtää, mistä tuollainen palvonta tulee.
Olen aika monessa liemessä keitetty new age -juttujen ja uususkonnollisuuden suhteen, siis olen nähnyt ja kokenut tuon puolen onttouden eikä minua saa siihen enää mukaan, niin uskon. En tiedä miksi silti arveluttaa. Olen kuitenkin tehnyt akateemistakin tutkimusta, eri alalla tosin, mutta luotan oman kykyyni eritellä ja suodattaa asioita. Toivon voivani joskus kirjoittaa noista ilmiöistä jotain, osin juuri oman kokemuksen kautta, ja haluaisin ymmärtää lisää.
Olisiko Sinulla antaa neuvoa? Voiko luottaa siihen, että minulla on huononakin kristittynä kilpi sellaista vaikutusta vastaan, jota en tahdo?
Olisiko parempi haastatella niitä ihmisiä, jotka palvovat häntä? Miksi ja mikä heitä hänessä innostaa? Jos tunnet sisimmässäsi epävarmuutta, kannattaa vakavasti harkita, miksi menisi. Ja miksi muutenkaan menisi katsomaan Ammaa? Voisit rukoilla, että tuo eksytys ei tarttuisi sinuun eikä meihin muihinkaan. Kastettuna saat olla turvassa eksytyksiltä. Ei kuitenkaan pidä sen varjolla ruveta leikkimään tulella.
Kysymys 1780
Miksi itsetyydytys on synti mutta ehkäisy/suunnittelu ei ole synti? Kristityt ajattelevat usein näin.Luther vastusti ehkäisy/suunnittelu mutta nykyään siitä ei välitä.Voimmeko ajatella että myös itsetyydytys ei nähdään syntinä tulevaisuudessa kristillisessä piirissä? Tuntuu että suunta on menossa sinne.Ainakin ehkäisy/suunittelun kehitys on ollut sitä viime 100 vuoden aikana.Minun kysymys on minun mielestäni hankala kun raammattu ei anna tosi selvät ohjeet.
Jeesuksen opetus on selkeä: Matt. 5:27-30. Siinä on samalla vastaus.Ehkäisystä voit etsiä vanhoja kysymyksiä ja vastauksia haku-sivulta.
Kysymys 1779
Olen vannonut käsi raamatulla jättää yhden miehen.. Mutta kun on vieläkin tunteita sitä miestä kohtaan ja mieli on aina maassa ja tuntuu synkältä kun miettii ettei tämä mies olisi enää elämässäni. Antaako jumala anteeksi jos palaan tämän miehen kanssa?
En tunne koko tapausta. En usko, että tämäntapaiset kysymykset voivat selvitä kysymyspalstan riveillä.
Sinun tarvitsee ehdottomasti ottaa yhteyttä sielunhoitajaan ja kertoa hänelle tilanteesi avoimesti ja sitten löytää vastaus yhdessä Jumalan sanan avulla ja rukouksessa.
Kysymys 1778
tapoin jonkun. voinko saada tämän kamalan synnin anteeksi?
Lue ristin ryövärista ja murhamiehestä Raamatustasi. Tai Paavalista, joka ennen kääntymistänsä vainosi Jumalan seurakuntaa.
Kysymys 1777
Miksi luterilaisessa helluntaimessuissa luetaan vanhaa katolista rukousta: Tule Pyhä Henki...vaikka Hengessä rukoileminen kohdistetaan Raamatussa aina Isälle Jeesuksen nimessä ja/tai Jeesukselle?
Lapsuuden hengessä huudamme; Abba, Isä!
Lue Joh. 4:24.
Jumala on Henki. Ja me rukoilemme Hengessä ja totuudessa Hengen puoleen.
Kysymys 1776
Voitko suositella Jukka Thurenin Uuden Testamentin kommentaarisarjaa? Entä Jukka Norvannon? Entä Bo Giertzin?
Suosittelen. 🙂
Kysymys 1775
Lähetin tänne palstalle kerran muistaakseni semmoisen viestin huumorilla uskovaisena, jossa sanoin herjaavani Liisa Eerikintyttärestä syntynyttä herätystä. Tuli minulle kuitenkin semmoinen kokemus, että omien syntieni tähden joudun ikuiseen helvettiin ja se kokemus ahdisti voimakkaasti varmaan parin vuorokauden ajan. Tämän kokemuksen perusteella voisin sanoa, että kyllä kai semmoinen helvetti on olemassa. Pidän sitä todennäköisenä. Sen jälkeen olen alkanut rukoilemaan, että muillekin tämmöistä kokemusta.
Koska tuo synti sinua selvästi painaa ja koet sen tähden hätää, haluan julistaa sinulle sen pahuutesi anteeksi Jeesuksen käskystä ja Jeesuksen ristintyön tähden. Mene rauhassa iloon ja vapauteen.
Kysymys 1774
Joudunko helvettiin, jos otan eutanasian itselleni heti kun laki sen ehkä joskus sallii?
Synnin tekemistä ei kannata ottaa noin kevein mielin. On vakava asia, jos me ryhdymme "leikkimään" Jumalaa ja päätämme omasta elämästämme: milloin se loppuu tai lopetetaan. Jumala on aina se, joka tuomitsee. Hänen eteemme me joudumme tekemään tiliä elämästämme ja kuolemastamme ... Herra armahtakoon meitä ja johdattakoon meidät nyt jo armon ajassa saamaan synnit anteeksi eikä miettimään, miten viimeiseen hengenvetoon asti voisimme rikkoa häntä vastaan.
Kysymys 1773
Kysyisin, onko naispapin toimittama kaste pätevä? Entä avioliittoon vihkiminen? Millaiset teologiset perusteet näille löytyy?
Jokainen toimitettu hätäkaste on pätevä, vaikka sen toimittaisi kuka. Ei avioliittoon vihkiminen vaadi erikseen mitään pappia. Sen voi toimittaa maistraatissa kuka tahansa virkamies, joka siis voi olla "virkanainen".
Kysymys 1772
Tämän päivän ajatukseni:
Siinä on aika hyvä lääke hengellistä ylpeyttä vastaan kun kirkastuu miten synnin myrkky poreilee omassa sydämessä 24/7. Ja aina kun huomaa tehneensä syntiä ajatuksin, sanoin, teoin tai laiminlyönnein, niin kysyy itseltään, että onko tämä nyt sitten aihe ylpeyteen? Niin kauan kuin ihminen ajattelee, että seuraava jae ei koske häntä, niin häntä vaivaa väärä moraalinen ylpeys ja ylemmyydentunto:
"mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi." (Room. 4:5)
Kun kirkastuu oma paha sydän ja synnintekeminen eri tavoin, niin se nujertaa hengellisen ylpeyden. Mutta ei kokonaan perisyntistä ylpeyttä, joka on jokaisen ihmisen vakiovarustus hautaan asti. Ei pidä ajatella, että omat helmasynnit ovat pienen pieni juttu ja joku muu taas suuri syntinen. Oikein on ajatella, että myös oma syntisyys ja synnit on iso juttu ja vaati Jumalan Pojan kuoleman.
Jeesus on ristillä kärsinyt myös seurakuntien ja kristittyjen syntisyyden tähden - ei ainoastaan maailman.
Oikein hyvä. Täydennyksenä edelliseen kysymykseen ja vastaukseen.
Kysymys 1771
Rukoile että osaisin tunnistaa mitkä asiat aiheuttavat minulle hengellistä ylpeyttä ja minkä asioiden avulla voisin sitä ylpeyttä vähentää.
Jumala suokoon. Ylpeyden kiusatessa kannattaa katsella Jeesusta, joka on ristillä ollut nöyryytettävänä meidän ylpeytemme tähden ja kärsinyt sen kovan rangaistuksen itsekorottamisemme vuoksi. (Omilla tekniikoillamme ei ylpeyden synnin vastustaminen onnistu. Jumala on voimallinen viemään meitä tahtomallaan tavalla nöyryyteen nöyryyden koulussa, joka on tämä meidän elämämme.)
Kysymys 1770
Ns. älykkään suunnitellun argumentti ei minusta riitä tekemään ihmisestä kunnolla Jumalaan uskovaa, vaan agnostikon tekee se usein. Ei se vaan kaikkia vakuuta luonnon katselu, että Jumala sen takia on olemassa. Mitä jos menet metsään ja karhu tappaa sinut? Antaako se varmuuden Jumalan olemassaolosta? Tai jos paarma puree palan nahkaa pois? Varmuutta ei minun mielestäni kannata etsiä luonnosta, vaan ristin juurelta. Kun se aukenee ja selkenee, niin ei tarvitse mitään luontoa pohdiskella.
Sinänsä totta ja toisaalta ei. Kyllä Raamattu kehottaa meitä tutkimaan myös Jumalan luomisen kirjaa Raamatun ohella. Luomisen tutkiminen voi auttaa meitä ymmärtämään todellisesti Jumalan suurta viisautta. Kyllä tietysti karhu voi tulla jne. Täällä syntiinlankeemuksen maailmassa ei kaikki ole kuin ennen. Ihmisen ja eläinkunnan välit ovat vinoutuneet. Jesajan ja muiden profetioissa luvataan, että aikanaan tämä vinoutunut suhde korjaantuu ja "sudet asuvat lampaitten kanssa, ja pieni poikanen niitä paimentaa".
Kysymys 1769
Miksi ja milloin suomalaisessa uskontunnustuksessa sana "anteeksisaamiseen" vaihdettiin sanaan "anteeksiantamiseen" ?
En muista. Sen muistan, että se tapahtui omassa nuoruudessani.
Kysymys 1768
Olen tässä ajatellut,kun uudesti-syntynyt uskovainen seuraa esim.jääkiekkoa huutaen hurmoksen omaisesti ja elehtii täysillä mukana,niin meneekö kunnia väärään osoitteeseen? Lisäksi kysyisin urheillaanko taivaassa?
Taivaassa ollaan kuin enkelit, sanoo Jeesus. Ei mennä naimisiin jne. Ei siellä ole sen enempää tarvetta "meidänkaltaiseen urheiluun". Kyllähän täällä ajassa urheiluinnostus voi "mennä yli". Toisaalta ei siinä ole mitään väärää, jos kannustaa omiaan ja antaa tunteilleen vallan siinä samassa. Urheilijoiden ja vaikkapa popparien palvonta on vääristynyttä ja sellaisenaan hylättävää.
Kysymys 1767
Mikä on pahojen enkeleiden valta ihmisiin nähden? Voiko ne oma-aloitteisesti vahingoittaa ihmistä fyysisesti?
Joka on kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, hän on turvassa Kaikkivaltiaan suojassa. Eikä mikään paha pysty häneen, kun hän turvaa elävään Jumalaan, joka on kaikkien ja kaiken Herra.
Kysymys 1766
On Jukka Thurenin Uuden Testementin kommentaarit parhaimmat mitä löytyy tällä hetkellä?
Ne ovat hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea. On mahdotonta sanona, jos joku kirja on parasta, mitä löytyy tällä hetkellä. Mistä sen tietäisin?
Kysymys 1765
Mitä seurankuntaa tarkoittavat seuraavat lainaukset?
"minä uskon pyhän yhteisen seurakunnan" (apostolinen uskontunnustus)
"minä uskon yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan" (Nikean uskontunnus)
Ne kohdat tarkoittavat Kristuksen kirkkoa, sitä maailmanlaajaa kirkkoa (ei kuitenkaan maailmanmielistä kirkkoa), joka koostuu kaikista uskoa tunnustavista kristityistä kuuluivatpa he mihin kirkkokuntaan tahansa missä päin maailmaa tahansa.
Kysymys 1764
Luterilaisessa yksinkertaisessa predestinaatio-opissa ei minun mielestäni ole kovin paljoa järkeä. Eikö se jo ole itsessään mahdottomuus logiikan lakien mukaan? Eikö olisi viisainta torjua sekä luterilainen että kalvinistinen predestinaatio-oppi ja uskoa, että Raamatussa on joku predestinaatio-oppi, mistä emme saa täyttä selvyyttä. Ja jättää koko kysymys arvoitukseksi.
Ei yksinkertainen predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi ole mikään "looginen mahdottomuus". Kyllä se käy hyvin "päinsä". Lutherin ajatus kun on se, että Aadamin ja Eevan lankeemuksen takia ja siitä johtuneen periturmeluksen vuoksi koko ihmiskunta on täysin turmeltunut ja erossa Jumalasta. Ei heitä tarvitse valita kadotukseen. He ovat siellä jo tai ainakin matkalla sinne! Jos joku pelastuu, se on yksin armosta, uskon kautta. Pelastus on kokonaan Jumalan työtä Kristuksessa Jeesuksessa. Siksi sinun tulee tarkata, mikä on suhteesi Kristukseen. Hän sanoo, ettei hän heitä yhtäkään pois luotansa. Turvaamalla häneen olet siis valittu.
Luther oli oikeassa. Hän opettaa Raamatun mukaisesti tästä asiasta.
Kysymys 1763
Sano joku Lutherin elämää käsittelevä kirja, esim. elämäkerta tai "oppikerta", joka ei ole liian raskaslukuinen. Voisin lukea sen.
Lokakuun Herännäislehdessä, jota tehdään uskonpuhdistuksen juhlavuoden merkeissä, on tarkempi tieto Eino Sormusen Luther-elämäkerrasta. Se on sopivan kokoinen ja laajuinen sinulle. Siitä on nyt otettu uusi painos ja halukkaille se jaetaan ilmaiseksi! Sitä ei kuitenkaan lähetetä nyt kenellekään postitse vaan sen saa itse noutaa esim. seurojen aikana. Mikäli ei millään pääse hakemaan kirjaa, se voidaan kyllä postittaa asiakkaan laskuun. Joten odota pikkuinen hetki!
Kysymys 1762
Kristityllä ei ole pelastusvarmuutta, koska hän ei tiedä miten lopulta käy. Ei se ole vielä pelastusvarmuutta, että on varma, että suunta on oikea. Pelastusvarmuus on huono sana. Eikö niin?
Jos pelatusvarmuus perustuu yksin ja ainoastaan Kristukseen, se kyllä tuottaa hänelle kunniaa ja meille suurta lohdutusta. Ei tuo sana ole siksi oikein käytettynä huono. Väärin käytettyinä kaikki sanat ovat huonoja!