Kysymykset


Kysymys 673

Haluaisin lukea Hengellisiä kirjoja. Kenen kirjoittajan kirjoja suosittelisit?

Vastaus:

Lutherin kirjojen kautta minulle itselleni on armo kirkastunut. Ja sitten uusimmista kirjoista suosittelisin vaikkapa Jukka Norvannon radiossa pitämiä raamattu-opetuksia, jotka löytyvät myös kirjoina.


Kysymys 672

Hei!

Jos seurakunnan paimenet opettavat väärin, niin mitä väärää on, jos eroaa koko kirkosta?

Kovin monet teologit pitävät kouristuksenomaisesti kiinni kirkkoon kuulumisesta. Välillä tulee mieleen, että kirkko rakennuksena ja instituutiona on heidän mielestään ilman muuta pyhä, ja siihen tulee kuulua "kirkosta emme voi lähteä"-tyyliin.

Hesekielin kirjassa puhutaan siitä, kuinka Herran Henki tuli temppelin raput alas ja poistui paikalta. Itse mietin, voiko Pyhä Henki olla paikalla, jos tarkoituksella opetetaan vastoin RAamatun opetusta.

Ovatko kaikki "erota ei saa"-kehotusta antavat teologit aivan varmoja siitä, että kehotus ei ole johdattamassa jotakin heikkoa sielua kadotukseen?

Vastaus:

Kyse on paljolti siitä, annammeko periksi vääryydelle taistelematta sitä vastaan. Ei ole mieltä jäädä kirkkoon vain rahoittamaan kirkon luopumusta. Sen sijaan jos rukouksessa ja rakkaudessa käymme uskon vahvuudessa puolustamaan totuutta ja totuuden puhujia, niin siinä tapauksessa kirkkoon jäämiselle on hyvät ja painavat syyt. Ei ole myöskään mieltä ehdoin tahdoin änkeä kuulemaan vääriä pastoreita. Valinnan varaa on ja valinnan vapautta voi käyttää. Mielestäni on ensiksi yritettävä kaikkensa ennen, kuin lähtee sooloilemaan. Jopa yksikin voi paljon, kun valmistelee kaiken rukouksella ja lisäksi ottaa mukaan muita kristiveljiä ja -sisaria toimintaan.


Kysymys 671

Miksei Jumala tee ketään uskovaa tässä ajassa synnittömäksi? Onko syy se, että hän haluaa meidän rakastavan Jeesusta syntien sovittajana loppuun asti?

Eikö armo silti tyhjäksi menisi, vaikka joku täysin synnittömäksi tulisikin. Ensin ihminen ottii ristin puhdistuksen vastaan ja sitten Pyhä Henki kitkee lopun synnin. Miksei Jumala kuitenkaan tee kenestäkään täysin puhdasta tämän elämän aikana? Voisi ihminen synnittömänäkin palvella ja rakastaa Jeesusta. Palvelevathan ja rakastavat synnittömät enkelitkin Jeesusta.

Tässä taitaa olla jonkinlainen mysteeri. Miksei Jumala poista kaikkea syntiä sydämestä, vaikka niin haluaisimme? Eikö se palvelisi hänen suunnitelmiaan paremmin kuin olisi synnittömiä ihmisiä? Ja eikö se olisi kaikkien kannalta parasta? Osaatko vastata?

Vastaus:

Synnittömyys kuuluu taivaaseen.
Silloin se alkaa! Taivas ei taasen ala ennen kuin kaikki ovat saaneet
kuulla evankeliumia (lue Matt. 24:14) ja
siten saaneet mahdollisuuden pelastua.

Herra on pitkämielinen ja toivoo siksi, että kaikki pelastuisivat
(lue 2. Piet. 3:9). Loppu ei tule nyt,
koska
vielä on
armonaikaa jäljellä, vielä kutsutaan mahdollisimman monta pelastukseen.


Kysymys 670

monta kirjaa raamatussa on

Vastaus:

66 kirjaa: 39 VT:ssa ja 27 UT:ssa.


Kysymys 669

Minua vaivaa, että mitä Jeesus tarkoitti sillä, että myykää kaikki,
mitä teillä on ja antakaa rahat köyhille? Entä jossakin toisessa
kohtaa, että pitäisi luopua puolisosta, lapsista, muuten ei kelpaa
hänelle? Tarkoittaako se, että minun on myytävä kaikki tavarat ja
erottava puolisostani, vai mitä..?

Vastaus:

Lue Mark.
10:29-30
.

Siinä Jeesus puhuu siitä, että joku EVANKELIUMIN tai HÄNEN tähtensä joutuu luopumaan jostakin. Missään tapauksessa kyse ei ole mistään yleisestä kehotuksesta erota puolisosta.

Lue myös Mark. 10:17-22.

Siinä Jeesus keskustelee rikkaan nuorukaisen kanssa ja antaa hälle lopulta ohjeen myydä kaikki. Se ei ole siis yleinen ohje kaikille vaan rikkaalle nuorukaiselle annettu erityisohje.

Joka voi soveltaa sen itseensä, se voi sen soveltaa yhä tänäänkin.


Kysymys 668

Raamatun mukaan jänis on märehtijä.Onko maallinen tiede hyväksynyt tai käsitellyt tätä totuutta?

Vastaus:

Jäniksen "märehtimisestä" on mielenkiintoisia selityksiä.

Yksi selitys väittää, että jäniksen ulostus on kahdenlaista. Toisen niistä jänis söisi uudelleen. Siksi se siis todellakin syö ruokansa uudelleen aivan kuten märehtijät - mutta kumminkin hiukan toisella tavalla.

Toinen selitys on se, että jäniksen "suunliikkeet" syötäessä ovat kuten märehtijällä. Vanhan Testamentin aikana huomio kiinnitettiin ja eläinten "lajittelu" suoritettiin ulkoisten tapojen kautta. Sen takia jäniskin luettiin märehtijäksi.

Mieti ja pohdi itse näitä ja muita vaihtoehtoja!


Kysymys 667

Tämä on tavallaan kommentti tuohon hiljattain lisättyyn tekstiin vanhan käsikirjan messusta, koskien ehtoollisviinin alkoholia. Miksi alkoholiton VIINI (ei siis mehu) olisi ongelma teologisesti? Jeesushan eli kulttuurissa, jossa alkoholi ei ollut sellainen ongelma kuin meillä. Eikä ehtoollisen asetussanoissa edes puhuta viinistä nimenomaan, vaan maljasta. (Vai onko tämäkin liberaalikäännösten vääntelyä?) Jeesus asetti ehtoollisen sellaisena aikana ja sellaisessa paikassa, jossa alkoholiin ei liittynyt sellaisia mielleyhtymiä kuin meillä. Minusta olisi perusteltua nyky-Suomessa käyttää pelkästään alkoholitonta ehtoollisviiniä, en millään pysty näkemään siinä mitään ongelmaa. Ainakin sitä pitäisi olla saatavilla niille, joilla sairaus tai lääkitys estää alkoholin käytön kokonaan. Ei kai se taas ole sen kummoisempi asia kuin gluteeniton ehtoollisleipäkään?

Vastaus:

Kyllä ehdottomana pääsääntönä on, että ehtoollisella käytetään nimenomaan alholipitoista viiniä. Jeesuksen aikaan viiniä usein laimennettiin vedellä. Jossain päin kirkoissa toimitaan edelleen näin. Se voisi olla hyvä ratkaisu. Tarvittaessa alkoholiton viini ei ole poissuljettu vaihtoehto. Parempi kumminkin, jos pitäydytään "aitoon" viiniin.


Kysymys 666

Mikä on Jeesuksen merkitys?

Vastaus:

Ilman häntä ei kukaan pelastu. Usko häneen, niin sinä pelastut.


Kysymys 665

Minä kysyisi miksi laitetu alaviiteihin semmoinen viiite että sitä ei ole Bibliassa sekä Raamatussa ole? Se viite 1. Sam. 31:19, Matt. 11:33.?

Vastaus:

Noita jakeita ei tosiaan löydy. Kyse on painovirheestä. Joskus joku jae on joissakin Raamatun laitoksissa jätetty pois, jos se puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista. Mutta nämä tapaukset ovat erittäin harvinaisia. Kysymyksesi ei mitä ilmeisemmin tarkoiteta tällaisia tapauksia.


Kysymys 664

mitä mieltä raamattu on homoista ?

Vastaus:

Jumala rakastaa homoja. Jeesus on kuollut myös heidän puolestaan. He eivät ole yhtään syntisempiä kuin esim. sinä tai minä. Heitäkin kutsutaan vastaanottamaan ja kokemaan Jumalan ansioton, ihana armo. Myös homouden synnin he saavat uskoa anteeksi.

Tätä tarkoittaa Jumalan kutsu: "Tulkaa kaikki!"

Kun ihminen tulee ihan sellaisena "kuin hän on", hän ei enää lähde sellaisena kuin hän tuli.


Kysymys 663

Nettisivujen lukija on jättänyt pitkän kysymyssarjan rukouksesta, jota kaikkea ei voi toistaa tässä. Lyhyt vastaus alla.

Vastaus:

Sinä, joka kyselet paljon rukouksesta. Suosittelen sinulle alkuun huippuhyvää kirjaa. Se on O. Hallesbyn "Rukouksen maailmasta." Se kannattaa hankkia. Löytynee kirjastosta taikka voit etsiä netistä "googlettamalla". Ihania hetkiä rukouksen parissa.


Kysymys 662

"Tämä on minun ruumiini."

Eli ehtoollisleipä on kirjaimellisesti Jeesuksen oikea ruumis ja olemme siis kannibalisteja. Mutta se ei ole väärin, koska Jeesus itse antaa meille ruumiinsa ja verensä syötäväksi ja juotavaksi.

Eikö asia olekin näin?

Vastaus:

Ei ole. Ehtoollisleipä on tosin Kristuksen ruumis ja ehtoollisviini on tosin Kristuksen veri. Kyse on kuitenkin ns. sakramentillisesta syömisestä, jolla ei ole mitään tekemistä kannibalismin kanssa. Se olisi inhottava kuvaus pyhästä ehtoollisesta, eikö totta?


Kysymys 661

Kukaan ei tiedä päivää eikä hetkeä,tuntia. Mutta voimmeko tietää,tuntea Pyhässä Hengessä tempausajankohdan läheisyyden? 1.Tess.5:4-5. (Ei muuten kuin iloita vihanajasta pääsemisestä. Huolehtien tietty lähimmäisistämme).

Vastaus:

Me tiedämme ajankohdan läheisyyden Raamatusta, jossa on useitakin kohtia, jotka puhuvat lopun läheisyydestä. Ei siihen tarvita enää muuta. Tämä sana synnyttää meissä varmuuden ja Pyhä Henki toimii näin meidän sydämissämme. Kristuksen seurakunta on ja pysyy aina loppuun saakka täällä maailmassa. Tempaaminen yläilmoihin Herraa vastaan (1. Tess. 5:4-5) toteutuu hänen paluunsa yhteydessä.


Kysymys 660

En tunne rakkauden tunnetta tai kiitollisuuden tunnetta Jumalaa kohtaan uskovana.

Eikö rakkaus Jumalaa kohtaan ole tahdon asia?

Miksi raamattu kehoittaa palamaan ensirakkauteen jos rakkaus ei ole tunnetta? Mistä tiedän, että ensirakkaudella rakastan Jumalaa? Teoillaniko?

Vastaus:

Ensi rakkaus ei ole joku tekosi. Se on yksin Kristuksen rakkautta sinua kohtaan, jonka olet saanut uskoa omalle kohdallesi ansiotta ja ilman vastahyvitystä. Juuri siksi rakastat Herra, koska hän on ensin rakastanut sinua. Tätä Raamattu tarkoittaa ensirakkaudella. Siitä rakkaudesta vuotavat esiin myös hyvät teot, mutta ne eivät ole yhtä kuin tuo ensi rakkaus.

Vain näin ymmärrettynä ensi rakkaus synnyttää todellista kiitosta ja Jumalan armon ylistystä.


Kysymys 659

Svebiliuksen katekismus:(Herran ehtoollissesta ja alttarin sakramentista)

19. Mitä hyvää meille Herran ehtoollisesta on?

Vastaus: 1. Tulee meidän uskomme siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntein anteeksi saamisesta. 2. Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi, niin että Hän on meissä ja me Hänessä. 3. Tulee meidän uskomme vahvistetuksi ylösnousemisesta iankaikkiseen elämään.

22. Kuinka usein Herran ehtoolliselle mentämän pitää?

Vastaus: Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan useammin ja niin usein kuin omatunto lohdutuksekseen ja vahvistuksekseen vaatii.

Raamatussa Jeesukse itsensä kertomana nehtoollinen on muistoateria. Svebilius Raamattuun tukeutuen esittää edelläolevan. En ole löytänyt selvitystä, jossa sanottaisiin että ehtoolisessa uudestisynnyttäisiin ja siinä saisi synnit anteeksi. Miksi kuitenkin puhutaan niin?

Vastaus:

Ehtoollisessa ei
uudesti synnytä. Se on kasteen tehtävä. Se on ns. "uudestisyntymisen peso" (Tiit.
3:5
). Ehtoollinen on
anteeksiannon ateria. Siinä saa synnit anteeksi. Se vahvistaa jo kastettua uskon tiellä ja pysymään Kristuksessa. Svebiliuksen opetus on oivallista ja siitä kannattaa pitää kiinni.


Kysymys 658

Vastauksiasi lukiessani tuli mieleen lasten evankeliumi: Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." Näitä lapsia ei oltu kastettu. Millä perusteella kastamattomat lapset eivät nykyisin ole Jumalan lapsia,uskon esikuvia aikuisille? Jos vanhemmat eivät vie lasta kasteelle ja lapsi kuolee, ei lapsi ole väheksynyt kastetta vaan vanhemmat. Jos olen oikein ymmärtänyt, viaton lapsi joutuu käsityksesi mukaan kadotukseen.

Vastaus:

Et ole ymmärtänyt oikein.

Vasta Jeesus perusti kristillisen kasteen ylösnousemuksensa jälkeen
(Matt. 28:18-20). Kristillinen kaste on kaste Jeesuksen kuolemaan &
ylösnousemukseen
(ks. Room. 6). Siksi juuri kaste on nyt se paikka, missä me tuomme lapsemme
Jeesuksen siunattaviksi.

Kastamattoman lapsen tai ihmisen kohtalosta ei meillä ole selvää kohtaa Raamatussa. Jos ihminen kumminkin uskoo Jeesuksen ennen kuin saa kasteen, kyllä hän pelastuu. Vanhastaan on sanottu: Sakramentin (kasteen) halveksiminen kadottaa, ei se, jos mahdollisesti (jonkun onnettomuuden kautta) ehtii kuolla ennen kastetta.


Kysymys 657

Onko jokaisella uskovalla jokin tehtävä Jumalalta, sellainen tehtävä, joka jatkuisi uskovan eliniän? Mitä tällaisia tehtäviä uskovilla voisi olla?

Uskovana oleminen tuntuu aika tylsältä jos Jumalalla ei ole mitään tehtävää minulle. Tietysti me jokainen haluaisimme jonkin erikoisen hienon ja suuren tehtävän mutta tuskin me sellaista saamme. Ehkä tehtävämme ovat hyvin vaatimattomia lihallisesti katsottuna. Ehkä se on "vain" hyvän tekemistä toiselle ihmisille ja toisten kuormien kantamista. Sellainen ei vain oikein tyydytä minua. Haluaisin oikein kunnon tehtävän, mutta ehkä sen suuren tehtävän haluaminen on sitä, että haluaisin tulla itse suureksi eli siis olla jotain ihmeellistä. Ei minusta ole puhujaa niin että voisin kertoa ihmisille Jeesuksesta, eikä ole sellaisia uusia tuttuja joille voisin enää todistaa Jeesuksesta.

Onko minun siis tyydyttävä vain pelkkään hyvän tekemiseen toiselle ja odotettava, että niistä monista pienistä hyvistä teoista tulisi lopulta yksi suuri kokonaisuus?

Vastaus:

Jokaisella on jokin tehtävä. Jos olet lapsi, noudata 4. käskyä ja muitakin käskyjä. Jos olet perheen isä tai äiti, hoida kotisi tosi hyvin ja kunnolla. Jos olet työssä, ole ahkera. Jos käyt koulua ja opiskelet, älä ole laiska. Sitten voit tehdä sen, mitä Jumala antaa ja johdattaa eteesi. Voit rukoilla, että hän vie sinut sinne, missä hän tahtoo käyttää sinua. Suurta tehtävää et välttämättä saa. Se on ainakin varmaa, että ensin täytyy oppia olemaan uskollinen vähässä. Sitten voi saada suuremman tehtävän. Usko koetellaan ja sen mukaan jatketaan. Kaikkein kalleinta on saada elää uskossa ja tehdä siinä uskon mukaisia tekoja, suuria tai pieniä. Iloitse siitä.


Kysymys 656

Voiko eronnut sananjulistaja jatkaa puhujan tehtävässään, vaikka hän ei ole uudelleen avioitunut?

Vastaus:

Riippuu tilanteesta ja tapahtuneesta. Jos sananjulistaja itse on pääasiallisesti syypää avioliittonsa rikkoutumiseen, niin silloin ei hänellä liene edellytyksiä jatkaa saarnaajana. Toisenlaisessa tapauksessa edellytykset voivat olla olemassa. Kysymys on liian yleinen (ja vaikea!) vastattavaksi lyhyesti - ilman että tietää tarkemmin, minkälaisesta tapauksesta on kysymys.


Kysymys 655

Oletko määrätty Jumalan salaisessa suunnitelmassa ennen maailman perustamista iankaikkiseen autuuteen?

Vastaus:

Ks. kysymys 649 ja sen viitteet.


Kysymys 654

Onko väärin turvautua kasteeseen näin:

Vauvana kasteessa minut pestiin puhtaaksi Kristuksen veren punaamalla kastevedellä ja minun ei tarvitse muuta kuin sanoa:

"Kiitos! Tämä lahja kelpaa minulle ja muuta en tarvitse taivaaseen päästäkseni. Ja jos lankean, niin saan muistella kastettani ja ajatella kuinka anteeksiantamuksen vesi pyyhki pois tämänkin syntini ja olla hyvällä omallatunnolla."

Ja tämä kaikki on mahdollista siksi, että kaste ei ole mikään ulkonainen seremonia, vaan KOLMIYHTEINEN JUMALA ITSE pastorin välityksellä pesi minut puhtaaksi JEESUKSEN SOVITUSTYÖN PERUSTEELLA eli voidaan sanoa, että kastevesi on tässä mielessä itseasiassa Kristuksen veren punaamaa.

Vastaus:

Kyllä.

Ja kasteen armon perusteella ja voimasta saa sitten kilvoitella ja ahkeroida hyvän tekemisessä, minkä kerkiää. Hyvät teot eivät silti vaikuta kasteen hankkimaan autuuteen vaan suuntautuvat lähimmäisen hyväksi. Hänkin saa näin hyötyä kasteestamme!


Kysymys 653

Julkisuudessa on keskusteltu Luther Säätiön kasteista. Onko mielestäsi oikein, että kastajana toimii pappi, jolla ei ole kirkossamme pappisoikeuksia? Eikö seurakunnassa/kirkossa tulisi olla järjestys, koska muuten voi käydä niin, että kastajaksi tekeytyy henkilö, jolla ei ole lainkaan pappisvihkimystä? Muistaakseni muutama vuosi sitten julkisuudessa puhuttin tällaisesta henkilöstä, joka oli toiminut pappina ilman valtuuksia.

Eikö Raamattu puhu juuri esivallan kunnioittamisesta, jota nämä Kuopiossa suoritetut kasteet rikkovat?

Vastaus:

Tapahtuneet kasteet on toimitettu luterilaisen järjestyksen mukaan ja pappi on luterilaisen piispan vihkimä. Ei näissä kasteissa ole mitään moitittavaa. Ne ovat tapahtuneet hyvässä järjestyksessä ja kirkon oman oikeusperustan mukaisesti. Lisäksi kaste on toimitettu vanhempien nimenomaisesta pyynnöstä. Ei kait se olisi ollut oikein papilta kieltäytyä kastamasta, jos tätä autuuden sakramenttia joku häneltä vakavasti ja vakaasti pyytää?


Kysymys 652

Haluaisin kysyä, että missä Harjavallassa pidetään seurat 18.5.08?

Vastaus:

Seuraa ilmoittelua toiminta-sivuillamme.
Sinne tulee tarkemmat tiedot.


Kysymys 651

Miksi toiset pelastuvat ja miksi toiset eivät pelastu?

Vastaus:

Ks. kysymys 649 ja sen viitteet.


Kysymys 650

Voisitko kertoa, mikä raamatunkohta osoittaa, ettei avoliitto ole oikein Jumalan silmissä?

Vastaus:

Seuraavassa muutamia esimerkkejä:

2. Moos. 20:14, 6. käsky: "Ei sinun pidä huorin tekemän."

Kieltää aviorikoksen ja kaikenlaisen salavuoteuden, tapahtuipa se avioliiton aikana, sitä ennen tai
sen jälkeen. Lue myös Jeesuksen selitys käskyyn (Matt. 5:27-28).

1. Moos. 39:7-23

Kertomus nuoren Joosefin halusta säilyttää puhtautensa avioliittoon asti ja siitä seuraavasta maailman
pilkasta (lue myös Room. 13:13-14, 1. Kor.
15:33

ja erityisesti
1. Piet. 4:4).

2. Sam. 13:1-19

Kertomus prinssi Amnonin ja Tamarin rakkaudesta ja sen täydellisestä turmeltumisesta Jumalan tahdon
rikkomisen seurauksena. "Sitten vihasi Amnon häntä sangen suurella vihalla, niin että viha, jolla hän
häntä vihasi oli suurempi, kuin rakkaus ennen oli (!), jolla hän häntä rakasti." (jae 15)

Korkea Veisu

Puhtaan ja uskollisen rakkauden ylistystä.

Matt. 1:18-25

Kertomus Jeesuksen vanhempien kihlautumisesta ja avioliitosta, joka osoittaa selvästi, että ei edes
kihlaus anna lupaa avioyhteyden "kokeilemiseen" ja tietysti vielä vähemmän yhdessä asumiseen
avoliitossa.

Mark. 6:14-29

Kertomus Johannes Kastajan mestauksesta. Hän oli saarnannut lyhyesti: "Sinun ei ole lupa pitää veljesi
vaimoa (ja elää hänen kanssaan avosuhteessa)." Huoruuden henki ajaa ihmisen helposti muihin synteihin,
erityisesti vihaan ja murhanhimoon totuuden puhujaa kohtaan.

Joh. 2:1-11

Jeesus on kutsuttuna Kaanaan häihin ja siunaa yhteisen hääjuhlan läsnäolollansa (aivan niin kuin
Jumala ensimmäisen luomisen yhteydessä siunasi Adamin ja Eevan,
1. Moos. 1:27-28 ja Matt. 19:4-6). Hän ei
siunaa avoliittoa eikä asu avoliittolaisten kodissa.

Hebr. 13:4

"Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkien seassa pidettämän ..." Alkukielen sana gamos tarkoittaa
oikeastaan 'hääjuhlaa'. Siksi avioliiton julkinen solmiminen on pidettävä kunniassa. Avosuhteen tapaiset
keskinäiset ("hiljaiset") sopimukset ovat salavuoteutta.

1. Tess. 5:3-5

Oikea, hyvä tapa solmia avioliitto: 'astia' jakeessa 4 tarkoittaa joko
omaa ruumista tai viittaa kihlattuun/puolisoon (vrt. 1. Piet. 3:8).

Ef. 5:21-33

Pyhän avioliiton siunaus ja kristillisen perhe-elämän järjestys.


Kysymys 649

Mitä Raamattu tarkoittaa sanalla valittu?

Vastaus:

Lue ja tutki kysymykset ja vastaukset numeroilla 335, 338, 343, 345 ja 470.