Kysymys 1477
Kiitos kysymyspalstasta.
Saako nainen opettaa lapsia (poikia ja tyttöjä) pyhäkoulussa tms. tilanteissa? Ymmärrän kyllä Raamatun perusteella, että nainen ei voi toimia opettajana/pappina seurakunnassa mutta miksi nainen sitten voi toimia lasten opettajana tässä roolissa? Joskus olen myös kuullut, että nainen saisi opettaa toisia naisia mutta pyhäkoulussahan on yleensä aina tyttöjä ja poikia. Olisi hienoa jos voisit valaista asiaa.
Ks.
näiltä nettisivuilta kirjsta "Pieni opas vanhan käsikirjan
jumalanpalvelukseen", sen loppuosan liitettä. Siellä tuo asia
selitetään lyhyesti.
Tässä asia vielä lyhyemmin:
Lähtökohtina Raamatun luvut 1. Kor. 14 ja 1.
Tim. 2.
a) 1. Kor. 14 konteksti on jumalanpalvelus.
b) 1. Tim. 2 on pastoraalikirje ja koskee siis pastorin ammattia.
Johtopäätös:
a) Nainen ei saa esiintyä jp:ssä.
Ei naispappi eikä kukaan muukaan nainen.
b) Naispappi ei ylipäänsä saa esiintyä srk:ssa.
Liperein tai ilman.
Seuraamus:
Naispappi ei saa opettaa lainkaan. Nainen saa, mutta ei jp:ssä tai vastaavassa tilanteessa.