Search
Close this search box.

Kysymys 21

Kiitos mielenkiintoisesta palstasta, joka on jo ollut siunaukseksi.

Mieltäni vaivaa kuitenkin yksi kysymys, nimittäin mitä on Pyhän Hengen pilkka?

Pelkään aika ajoin, että 'jos sittenkin' olen sen tehnyt. En missään tapauksessa

niin halua tehdä.

Vastaus:

Kysymystä Pyhän Hengen pilkasta ei saa käsitellä irrallaan Raamatusta, sillä muuten voidaan päätyä vaarallisille teille, jopa täydelliseen epätoivoon. Lue siis kohta Mark. 3:29 yhteydessään.

Jeesuksen keskustelua fariseusten kanssa on edeltänyt ensinnäkin viisi kiivasta kiistaa:

1) Mark. 2:1-12

2) Mark. 2:13-17

3) Mark. 2:18-22

4) Mark. 2:23-28

5) Mark. 3:1-6

Sitten seuraa vielä joukko riivatun ulosajamisia (Mark. 3:7-12). Näiden jälkeen fariseukset kuitenkin yltyvät puhumaan Jeesusta vastaan. He herjaavat sanomalla Jeesuksen ajavan perkeleitä perkeleen voimalla (Mark. 3:22). Kirjanoppineitten kovakorvaisuutta (ja -silmäisyyttä!) oli siis edeltänyt valtava Jumalan sanan saarna sekä puheella että ihmeteoilla. Vasikka he siis olivat päässeet tästä kaikesta osallisiksi, he TIETOISESTI selittivät asian toiseksi. Tämän jälkeen Jeesus siis VAROITTAA pilkasta Pyhää Henkeä vastaan. Hän ei vieläkään suoraan väitä, että kirjanoppineet olivat syyllistyneet tähän syntiin. Mutta siltä nyt kumminkin tilanne näyttää ilmiselvästi.

Jos siis luet koko Raamatun viitekehyksen, huomanet, että tilanteesi on täysin toisenlainen, vai onko? Pilkka Pyhää Henkeä vastaan on paatumuksen äärimmäinen muoto (vrt. faraota, joka paatui lopullisesti vasta kymmenen ihmeen jälkeen). En halua selittää siis tyhjäksi tämän synnin vaarallisuutta. Päinvastoin. On kuitenkin tarkattava asiayhteyttä eikä kuviteltava, että jokainen paha ajatus Jumalasta on yhtä kuin pilkka Pyhää Henkeä vastaan.

Lisäksi: Pilkka Pyhää Henkeä vastaa ei ole anteeksiantamaton synti siksi, että se olisi jotenkin liian suuri synti anteeksiannettavaksi. Jeesuksen veri on jo sovittanut KAIKKI synnit. Hänen veressään saat uskoa omatkin syntisi anteeksi iloon ja rauhaan asti. Pilkka Pyhää Henkeä vastaan on anteeksiantamaton siksi, että ihminen silloin kieltää toistuvasti ja törkeästi Jumalan kutsun (vrt. jo edellä sanomaani). Pyhän Hengen tehtävänä on johdattaa ihminen Jeesuksen luo. Jos häntä ehdoin tahdoin törkeästi ja jumalattomasti vastustetaan, jättää hän ihmisen kokonaan eikä kyseinen henkilö sitten enää voi tulla uskoon. Häntä ei huoleta Jumalan kutsun hylkääminen, hän suhtautuu hengellisyyteen torjuvasti, välinpitämättömästi, pilkallisesti. Näinhän moni nykyajan ihminen "muutenkin" tekee, mutta tässä tapauksessa suhtautuminen on "monta astetta" pahempaa (vrt. taas edellä sanomaani) ja lopullista.

Niinpä onkin sanottu, että ihminen, joka kamppailee tämän kysymyksen kanssa, ei ole sitä syntiä tehnyt. Se, joka on tämmösen synnin tehnyt, ei enää kanna siitä huolta. Toivon, että tämä vastaus auttaa sinua. Siunausta ja rauhaa sydämeesi.