Kysymykset


Kysymys 323

Mielestäni olet rohkeasti ottanut kantaa ja vastannut ihanan suoraan moniin kysymyksiin. Se on harvinaista meidän aikanamme, kun monet ovat kovin varovaisia. Siitä on ollut lohtua. Kiitos 🙂

Vastaus:

Kiitos palautteesta.


Kysymys 322

Mitä tarkoitetaan Joh. 1:52? Että me saamme nähdä taivaat avoinna ja enkelit menevän ylös ja alas? Onko tällä joku yhteys Jaakobin uneen, jossa enkelit menivät tikapuita pitkin ylös alas? Voimia ja rohkeutta työhösi Timo!

Vastaus:

Olet ihan oikeassa. Tällä on selvä yhteys Jaakobin uneen. Jeesus sanoo sanansa Natanaelille, joka on oikea israelilainen (j. 48). Erään selityksen mukaan nimi "Israel" tarkoittaa sellaista, joka näkee Jumalan. Jaakob näki Jumalan unessa. Hänkin oli siis oikea israelilainen (myöhemmin hän saikin nimen "Israel"). Nyt jae 52 korostaa, että Jumala nähdään ja opitaan tuntemaan Jeesuksessa. Hänessä on Vanhan testamentin Kaikkivaltias Jumala itse läsnä, hänessä on taivas auki syntistä Jaakobia ja Natanaelia ja ihan meitä jokaista varten. Muuta tietä ei tarvita. Jeesuksessa on Vanhan testamentin esikuvien täydellinen täyttymys.


Kysymys 321

Moi Timo! Voidaanko ihan kenen kotona tahansa pitää nuorten iltoja??

Voinko vielä käydä niissä, vaikka en olekkaan enää rippikoululainen??

Vastaus:

Kenen tahansa luona voidaan pitää nuorteniltoja.

Paikkaehdotuksia voi antaa esim. näiden nettisivujen kautta (ks kohta palaute). Yhteydenottoa varten tarvitaan sitten tietysti yhteystiedot.

Nuortenillat ovat kaikille avoimia. Niihin saa tulla, vaikka ei enää olisikaan rippikoululainen.


Kysymys 320

Mitä mieltä olet Timo Laato sellaisista kuin Kuningas Jaakon käännös- advokaateista, jotka uskovat, että KJV on Jumalan "suojelemaa" ja puhdasta Jumalan sanaa englanninkieliselle maailmalle? Olen itse tutkinut paljon asioita alkuteksteistä ja käännöksistä, ja rukoillut Jumalaa näyttämään minulle, missä on Hänen sanansa puhtaimmillaan ja täydellisimmillään meitä ihmisiä varten. Tuntuu, että kaikki todisteet (alkutekstit, historia, kääntäjät, hedelmät, käännöksen puhtaus, nykyajan epäusko sanaa kohtaan jne.)puhuvat tämän yhden uskonpuhdistuksen ajan käännöksen puolesta. On ihanaa, jos ei tarvitsisi miettiä mitään alkutekstien koukeroista, vaan omistaa Jumalan hyväksymä "kulmakivi". Se antaisi vankan uskon Jumalan sanaa kohtaan. Kun nykyään on saatavilla kymmeniä erilaisia käännöksiä perustuen erilaatuisille alkuteksteille, tuottaa se vain hämmennystä ja epäuskoa. Sitä paitsi, Kuningas Jaakon käännös käy yhteen Bibliamme! kanssa, kuten myös esimerkiksi Lutherin Raamatun kanssa. Olen lukenut Raamattua nyt vajaat kaksi vuotta ja täytän kohta 19 vuotta.

Vastaus:

Ensiksi onneksi olkoon siitä, että olet löytänyt Raamatun omaan elämääsi ja saat siitä siunausta osaksesi. Se on pääasia. Jatka tässä sanan harjoituksessa. Suokoon Jumala sen sinulle ja ihan kaikille meille.

Kuningas Jaakon käännös on erinomainen. Lue sitä edelleenkin. Ja Lutherin käännös on mainio. Jos osaat saksaa, voit hankkia Luther-Bibelin itsellesi. Suomenkielistä Bibliaa jo luetkin ja hyvä niin.

Kaikista käännöksistä sanoisin, että ne ovat (oikein hyvinäkin) käännöksiä. Lopullinen arvovalta on alkuteksteillä. Ei missään käännöksessä päästä siihen rikkauteen & monipuolisuuteen, mikä löytyy alkukielistä.

Mutta kuten jo sanoin: mielestäni olet valinnut hyvät kirjat ja ei muuta kuin jatka samaan tahtiin!


Kysymys 319

Mitä tarkoitetaan 1. Samuelin kirjassa puhuttavalla Jumalan arkilla? Ja toinen kysymys liittyen samaiseen kirjaan: Mitä tarkoittaa ajos 1. Sam. 9, 12 (-38 käännöksessä)?

Vastaus:

Jumalan arkin valmistuksesta voit lukea 2. Moos. luvusta 37. Ks. myösHebr. 9:4-5 alaviitteineen.

Jumalan arkki oli siis ilmestysmajan (taikka temppelin) kaikkien pyhimmässä. Se oli se paikka, jossa Jumala ilmestyi Moosekselle, Aaronille ja israelilaisille. Suurena sovintopäivänä ylimmäinen pappi meni kaikkien pyhimpään ja priiskotti verta arkille (eli sen päällä olevalle armoistuimelle) ja sovitti kansan synnit.

Ja sitten vielä tuohon jälkimmäiseen kysymykseen: Ajos on yhtä kuin paise.


Kysymys 318

Missä rukoilevaisten tai heränneitten virressä on sanat:

" ... pään käärmeheltä rikki musertanut...." tai suunnillen noin? Nykyään veisattavassa vaiko jossain vanhassa laitoksessa? Mistä tuon virren löytäisin?

Vastaus:

Olisiko kyse Vanhan virsikirjan virrestä 300 "Kiitos olkoon sull', Isä maan ja taivaan", jonka 3. säkeistökuuluu "Mun synnist', kuolost' olet pelastanut, Pirun pään muruks' rikki musertanut, Armos ja rauhas minull' lahjoittan', Jonk' Kristus uskovill' on toimittan'."


Kysymys 317

Hei. Olen miettinyt tässä lähiaikoina lestadialaisia ja mietin että mitä he luulevat saavuttavansa sillä että menevät joka sunnuntai kirkkoon ja ovat kuin kuolisivat jos hetkeksi herpaantuisivat miettimästä niitä "uskonnollisia asioitaan" Eivätkö he muka pysty elämään ihan normaalia elämää?Minun mummoni ja puolet suvustani ovat juuri sellaisia. Mummoni soittaa koko ajan joltain kasetilta jumalanpalvelusta ja tolkuttaa minulle Jeesuksesta aina kun kyläilen hänen luonaan. Miksi he ovat niin uskonnollisia???

Vastaus:

En tunne tätä tapausta. Minusta on kumminkin hyvä, jos sinua ja meitä kaikkia kehotetaan omistamaan syntien anteeksiantamus ja tekemään parannus. Mikä olisi elämässä kalliimpaa?

Oletan, että tässä tapauksessakin on kysymys aidosta huolesta ja vakaasta kristillisyydestä. Minusta sinun kuuluisi ottaa vastaan nuo kehotuksen sanat ja tehdä totinen parannus jumalattomuudesta ja kaikesta pahuudesta.


Kysymys 316

Hei. Haluaisin tietää, miten adventistit viettävät ehtoollisen. Voikkteko kertoa?

Vastaus:

En osaa kertoa.


Kysymys 315

Jos on valittava Raamatun käännöksistä toinen: uusi 1992 tai vanha 1938, kun Biblialla ei millään joka paikassa pärjää. Siis kumpi?Antaisitko myös vähän perusteita.

Vastaus:

Valitse 1938. Se on käännös, joka pyrkii sanatarkkuuteen, mutta 1992 on siirtynyt kokonaisuuksien ja laajempien ajatusten (tms.) kääntämiseen.


Kysymys 314

Onkohan sivuillanne esiintyvä Halullisten sielujen hengelliset laulut jokin uusi painos SIONIN JuHLA=Wirret HALULLISTEN SIELUIN YLÖSKEHOTUXEXI, HERran Jumalan ARMOLLISIA JA SULOISIA HYVIÄ TÖITÄ Christuxes Jesuxes. joita juhlina saanatan, pidemmäldä ehtopuolelle päivä tutkiman ja halajaman;...

ensimmäisen osan vuonna 1769 on pränttiin andanut Abraham Achrenius?

Vastaus:

En uskoisi.

(Muut voivat auttaa minua tämän kysymyksen vastaamisessa ...).

Halullisten sielujen Hengellisten Laulujen perusosa on julkaistu ilmeisesti vuonna 1790 ja sisälsi 26 laulua.


Kysymys 313

Rukoilevaisten käytössä on Biblia 1776. Lestadiolaiset käyttävät jotain 1870-luvun versiota Bibliasta. Mitä eroa on näillä kahdella? Kiitos.

Vastaus:

En ole perehtynyt. En osaa vastata. Valitan.


Kysymys 312

Hei!

Olen miettinyt lähiaikoina kristinuskon suhtautumista seksuaalisuuteen. Saako Raamatun mukaan ihmisellä olla minkäänlaisia seksuaalisia fantasioita? Sen tiedän, että Raamatussa kielletään ainakin himoitsemasta varattuja naisia.

Vastaus:

Kyllä Raamattu kieltää himoitsemasta myös "ei-varattuja" naisia. Seksuaalisuuden oikea toteutumispaikka on vain ja ainoastaan pyhä kristillinen avioliitto. Siirrytään fantasiamaailmasta elävään ja aitoon arkeen, jossa puolisot rakastavat toisiansa - heikkouksista huolimatta! - ja pyrkivät uhraamaan aikaansa ja voimaansa yhteisen hyvän eteen.


Kysymys 311

saako lestaadiolainen olla ei lestaadiolaisen kanssa?

Vastaus:

On hyvä valita uskova puoliso itsellensä. Muita ehtoja ei mainita suoraan Raamatussa. Kannattaa silti miettiä oman elämänsä arvoja hiukan enemmän ja miettiä erilaisia käytännön tilanteita, joissa nämä arvot tulevat esille: Mitä luulet, onko mahdollista löytää "yhteinen sävel" erilaisista taustoista tulevien välillä? Ei se varmaan mahdotontakaan ole, jos sinua ja rakastettuasi yhdistää aito ja elävä usko Jeesukseen. Näitä asioita kannattaa miettiä rukouksessa ja Jumalan johdatusta elämäänsä pyytäen.


Kysymys 310

mitä keinohedelmöitys on?

Vastaus:

Keinohedelmöitys tarkoittaa

"KEINOTEKOISTA naisen munasolun HEDELMÖITYSTÄ".

Joissakin vaikeissa tapauksissa se voi auttaa.

Ongelmaksi keinohedelmöitys muodostuu, jos käytetään jonkun vieraan miehen siittiösoluja tai jos tarkoituksella hedelmöitetään useampia munasoluja, joista osa sitten tuhotaan.


Kysymys 309

Onko ulkomailla esimerkiksi muissa pohjoismaissa mitään vastaavanlaista herätysliikettä kuin rukoilevaisuus?

Vastaus:

Ei ole (Ruotsin schartaulaisuus on lähellä).

Tietysti sama raamattu ja tunnustus yhdistää kaikkia Pohjoismaiden luterilaisia herätysliikkeitä. Joten siinä mielessä ...


Kysymys 308

Miksi vanhan käsikirjan jumalanpalveluksia on niin harvoin? Eikö niitä voisi olla useammin, koska niissä osallistuja määräkin (ainakin omasta mielestäni)on melko suuri? Haluaisin että kirkossa käynti olisi itselle joka sunnuntainen tapa.

Vastaus:

Usein vanhan käsikirjan jumalanpalvelus sovitaan pidettäväksi, kun joku seurakuntalainen esittää tästä toivomuksen oman seurakuntansa kirkkoherralle. Voisitko sinä kysellä tällaista mahdollisuutta oman seurakuntasi kirkkoherralta?

Joskus taas jonakin sunnuntaina järjestetään seurat. Niihin ei aina välttämättä liity jumalanpalvelusmenoja. Jumalanpalveluksena toimii silloin usein juuri nämä seurat.

Ehtoollista ei seuroissa kuitenkaan vietetä.


Kysymys 307

Moi! Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että mitä ihmisille tarkkaanottaen tapahtuu kun kuolee? Koska tulee viimeinen tuomio? Heti kuoleman jälkeenkö, vai myöhemmin? Jos se tulee myöhemmin, niin mitä silloin "väliajalla" tapahtuu? Entäs sitten tämä kiirastulioppi vai mikä nyt onkaan, onko se vain katolilaisten keskuudessa? Mä oon vähän sekasin tän asian kanssa, ja toivoisin pikaista vastausta, kiitos!

Vastaus:

Kuolemassa sielu erkaantuu ruumiista. Kuolemassa jokainen ihminen jo tietää iankaikkisen kohtalonsa: onko se vaivan paikka vai ihana taivaan kirkkaus. Viimeisenä tuomiopäivänä ruumis ja sielu jälleen yhdistyvät toisiinsa. Silloin on ihminen jälleen eheä, kokonainen: joko siis sitten helvetissä tai taivaassa. Ihminen ei ole ihminen, sellaisena kuin hänet kerran luotiin, ellei hän ole ruummiillinen ja sielullinen "kokonaisuus". Siksi viimeisellä tuomiolla kaikki nousevat kuolleista ja saavat "takaisin" ruumiinsa. Se lopullinen tuomio julistetaan silloin ja se tuomio koskee siis "kokonaista" ihmistä (ei vaan sielua).

Kiirastulioppi on katolilaisten erityisoppi, jolle ei kyllä löydy raamatusta mitään tukea.


Kysymys 306

Minua on askarruttanut kysymys ihmisestä Jumalan kuvana. Olen ymmärtänyt, että luterilaisen opin mukaan Jumalan kuva ihmisessä tuhoutui *täydellisesti* syntiinlankeemuksen seurauksena. Ihminen ei siis enää ole Jumalan kuva - millään tavoin (!) Sitten kun ihminen tulee kristityksi, hänestä tulee Jumalan kuva? Voisiko tähän saada jotain selvyyttä? Mitä tarkoitetaan Jumalan kuvana olemisella ja miten tämä muutos tapahtuu?

Vastaus:

Jumalan kuva turmeltui ihmisessä syntiinlankeemuksen seurauksena. Silti voidaan tietyssä mielessä sanoa, että ihminen yhä vielä on Jumalan kuva (eikä esim. perkeleen kuva). Mutta turmelus on niin syvällä meissä, että se turmelus on turmellut kaiken kuten esim. hehkuva rauta on tulen läpäisemä ja silti se on yhä rautaa. Näin meissäkin "himojen tulet" palavat ja turmelevat kaiken, mutta ei silti tee tyhjäksi koko luomisen ihmettä.

Uskon kautta Jumalan kuva uudistuu meissä sitä kohti, jollaiseksi se meissä tulee olemaan täydellisenä uuden luomisen aamuna.


Kysymys 305

Hei Timo!

Kysymykseni koskee evankeliumia. Olen lukenut saarnaus tapaa "koko maailman autuudesta" niin että kaikki ovat JO autuaita, Golgatalla se tapahtui jo! (Siksi tulisi näin lohduttaa hätäisiä että uskoisivat evankeliumin,eikä jäisi sen esteen taakse että "ei minulta löydy uskoa.") Raamattu puhuu paljon uskosta ettei sitä ilman ole mahdollinen Jumalalle. Onko siis puhuttava näin: Jos uskot olet autuas, ilman uskoa et pelastu.Vai: Olet jo autuas, uudensyntymisesi (kasteesi) perusteella? Onko se uskoa että uskoo kasteensa? Ymmärränkö oikein kun ajattelen kasteen Kristuksen välittäjäksi, siis tulisiko puhua ENNENKAIKKEA Kristuksesta eikä välittäjästä...? ( Ettei luoteta "sokeasti" saatuun kasteeseen "ilman uskoa" eikä toisaalta tehtäisi uskosta omaa ponnistusta).Menikö monimutkaiseksi...?

Vastaus:

Kyllä meni aika monimutkaiseksi. Mikähän mahtoi olla varsinainen kysymys? Puhe "koko maailman autuudesta" ei ole suoraan Raamatun kielenkäyttöä. Siksi joutuu tarkkaan miettimään & kysymään, mitä itse kukin sillä tarkoittaa. Tärkeätä on, että evankeliumille ei aseta ennakkoehtoja. Syvimmältään koko maailman autuus on Kristus itse. Hän on Golgatalla valmistanut täydellisen sovituksen. Hänet me otamme vastaa uskon kautta. Tässä on yksinkertainen evankeliumi eli autuuden oppi.

Julistuksessa on hyvä ottaa huomioon laajemmin lain ja evankeliumin eroitus. Suruttomalle, maailmassa elävälle ihmiselle ei varmaankaan kannata ruveta julistamaan ensimmäiseksi evankeliumia, miten hän on (mahdollisesti kastettuna?) jo autuas. Synteinsä tähden huokaavalle tällainen julistus taasen sopii mainiosti.


Kysymys 304

Mistä saa ostaa biblian.?Kaverini olisi kiinnostunut.

Vastaus:

Voit tilata sen toimituksestamme (tilaussivu tai p. 02-6376 297).


Kysymys 303

Hei. Olen joskus ollut rukoilevaisten seuroissa ja siellä mieleeni jäi virret.Mikä on oikea sävelmä laulaa esim. Siionin kanteleen virsiä.Itse olin aivan ihmeissäni. Veisuu oli kaunista, en vain tiennyt oikeaa sävelmää.

Vastaus:

Lehtemme toimitussihteeriltä voi kysellä nuottipainoksia lauluihin (puh. 02-6376297). Hän toimittaa niitä postiennakollakin.

Koraalikirjoista löytyy sävelmä (lähes) jokaiseen lauluun. Eivätkä ne ole kalliita.

Vanhat virret ovat tosiaankin kauniita. Niitä kannattaa opetella. Tervetuloa myös seuroihin mukaan laulamaan!


Kysymys 302

Haluaisimme tietää, että paljonko on jäseniä rukoilevaisessa herätysliikkeessänne? Tätä emme löytäneet ja se on askarruttanut

mieltämme monet vuodet!

Vastaus:

Tähän kysymykseen vastasin edellä (kts. kysymys 300).


Kysymys 301

Miten rukoilevaiset suhtautuvat keinohedelmöitykseen? Omasta mielestäni keinohedelmöitys on väärin. Jos aviopari ei saa lapsia luonnollisella tavalla, niin eikö Jumala siis silloin ole tarkoittanut niin?

Vastaus:

Olen kanssasi samaa mieltä.

Joskus voidaan keinohedelmöityksen avulla auttaa avioparia saamaan lapsi, mutta silloin olisi käytettävä puolison omia sukusoluja.

(Keinohedelmöitys ei saisi johtaa "ylimääräisten" hedelmöitettyjen munasolujen varastoihin. Elämää kuuluu kunnioittaa - eikä pakastaa säilytettäväksi pakastearkkuun).


Kysymys 300

Kuinka monta kannattajaa Rukoilevaisuudella on kaiken kaikkiaan?

Vastaus:

Vaikea sanoa. Virallisia listoja ei ole.

Kesäseuroissa käy n. 1 000 (eri) sanakuulijaa.

Lehden levikki on pikkuisen päälle 1 000.

Näistä luvuista voi saada jotain suuntaa.


Kysymys 299

Moi! voisitko kertoa miten eri kirkot suhtautuvat eutanasiaan?

Kiitos paljon!

Vastaus:

Kirkkojen suhtautuminen on kielteinen. Maallistumisen myötä jotkut kirkot etenkin länsimaissa ovat (tässäkin kysymyksessä) ruvenneet kyselemään enemmän yleistä mielipidettä kuin Raamattua. Siksi on mahdollista, että jossakin kirkkokunnassa "virallinen" kanta on myönteinen.