Pääkirjoitus 2/2025
”Rakas Jeesus, tule lompakkooni!”
Timo Laato, päätoimittaja
Tämä pääkirjoitus julkaistaan myös Elämä-lehdessä artikkelina. Sen tarkoitus on herätellä lukijoita siihen todellisuuteen, että kristillinen seurakunta joutuu kantamaan yhä suurempaa vastuuta omista tiloistaan: niiden hankinnasta ja käytöstä. Joudumme mahdollisesti tulevaisuudessa pohtimaan, missä tai kuinka raamatulliset jumalanpalvelukset järjestetään. On hyvä varautua ja miettiä eri ratkaisuja. Muista siis omissa rukouksissasi yhdistyksemme toimintaa ja toimintatapoja. Kiitos.
Harvemmin kristitty ajattelee Jeesusta palkkarahojensa, osakesäästöjensä ja muun omaisuutensa keskellä. Kannattaisi kyllä ajatella. Se kuuluu asiaan. Enemmän kuin luulisitkaan. Jeesuksella on sanottavaa sinun rahoistasi. Itse kuultuna hyvin paljon. Tarkemmin ajateltuna kyse ei edes ole sinun rahoistasi vaan hänen! Sinulla nuo setelit ja kolikot ovat vain hyvin lyhytaikaisessa lainassa häneltä. ”Sillä maa on Herran, ja kaikki mitä siinä on” (1. Kor. 10:26). Taivaassa tarkataan, mihin sinä käytät rahojasi ja kuinka ronskisti. Ylhäällä tutkataan taloudenpitosi tarkemmin kuin paikallisessa verovirastossa. Mieti sitä.
Heti vuorisaarnansa alussa Jeesus julistaa autuaiksi ”hengellisesti vaivaiset” eli alkukielen mukaan rutiköyhät, jotka tuntevat syntinsä jääden armon kerjäläisiksi laupiaan Jumalan eteen (Matt 5:3). Kyllä rikaskin voi tässä mielessä olla köyhä. Mutta jo Vanhassa testamentissa nuo ”hengellisesti vaivaiset” olivat usein myös ulkonaisesti köyhää väkeä. Heillä ei ollut muuta apua kuin Herra. Hän kutsuu itseänsä heidän ja ”orpojen ja leskien” turvaksi.
Myöhemmin vuorisaarnassa Jeesus antaa ohjeita almujen annosta. Hän kieltää soittamasta torvea rahanjakotilaisuuden alkamisen merkiksi. Ei saa ruveta näyttämään anteliaisuuttaan kadun kulmissa tai hengellisissä kokoontumispaikoissa. Jos noin kuitenkin tekee, menettää taivaallisen palkkansa (Matt 6:1–4). Sittemmin kerrotaan, että Jeesus varta vasten istui vastapäätä temppelin uhriarkkua ja tutki tarkasti, mitä tulijat ja menijät pistivät sinne kukkaroistaan. Rikkaat panivat paljon. Mutta eivät kumminkaan tarpeeksi! Vasta köyhä leski saa kuulla onnistuneensa, koska hän pani puutteestaan, kaiken, mitä hänellä oli (Mark. 12:44). Mitä mieltä sinä mahdat olla tällaisesta Jeesuksesta, joka kehtaa tuijottaa, kuka laittaa ja kuinka paljon? Ihan totta, minustakin se tuntuu kiusalliselta. Se ei silti muuta itse asiaa miksikään. Noin on kirjoitettu. Noin hän tekee yhä.
Edelleen vuorisaarnassaan Jeesus varoittaa kokoamasta itselleen aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaavat. Nykykielessä hän puhuisi varmaan ”missä pörssikurssit ja korkotuotot laskevat”. Sitä vasten aarteita kuuluu koota, mutta taivaaseen, jonne varkaan käsi ei yllä. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on sydämesi. Eihän kukaan voi palvella kahta herraa: Jumalaa ja Mammonaa. Tässä ei ole kyse edes siitä, että ei saa palvoa kahta herraa, vaan että ei voi, ei vaan voi, vaikka aina sitä joku yrittää onnistumatta (Matt 6:19–24).
Toisaalta Jeesus vuorisaarnassaan varoittaa meitä murehtimasta. Jos hetken tunsimme iloa siitä, että nuo rikkaat saivat edellä kuulla kunniansa, ei iloamme kestä kauan. Nyt tulee meidän vuoromme. Vaikka köyhät eivät tunne niinkään kiusausta palvoa Mammonaa (koska sitä heillä ei ole), he saattavat kuitenkin elää yhtä lailla rahan tai tarkkaan ottaen sen puutteen vallassa. Ruvetaan siis murehtimaan, kun ei niin sanotusti ole ”millä mällätä”. Mitä syötäisiin? Entä juotaisiin? Olisiko uutta päällepantavaa? Kun seuraa nykyistä kokkelin kokkauskirjojen, viinilehtien ja muotikuvastojen menekkiä, kuka voisi väittää, että Jeesus ei aseta sanojaan modernisti ja nykyihmistä puhuttelevalla tai suorastaan syyttävällä tavalla? Toteavathan lääkäritkin nykyään, että murehtimisella ei kukaan elä pidempään. Päinvastoin: sydän siitä sairastuu, tulee psykosomaattisia seuraamuksia jne. Menkää terveyskeskukseen kyselemään tarkemmin, jollette muuten usko. Vaihtoehtona Jeesus kehottaa minua ryhtymään ”hengelliseksi ornitologiksi”, taivaan lintujen tarkkailijaksi, tai ”hengelliseksi botanistiksi”, kedon liljojen tutkijaksi. Silloin en murehtisi turhasta. Ennen kaikkea muuta meidän kuuluu etsiä Jumalan valtakuntaa. Silloin hän lahjoittaa sen, mitä tarvitsemme sulasta armosta (Matt. 6:25–34).
Sitten Jeesus puhuu ”mitalla mittaamisesta”. Millä me mittaamme, sillä meille mitataan takaisin. Kielikuva on suoraan torikojujen seassa kuultavasta ja nähtävästä kaupanhieronnasta (Matt. 7:2). Rukousta opettaessaan hän kehottaa meitä pyytämään syntivelkojamme anteeksi niin kuin mekin annamme toisten syntivelat anteeksi. Kuvailmaus on tällä kertaa tuottoisasta pankkitoiminnasta, vaikka tuollaisia pankkeja et löydä mistään nykyään (Matt. 6:12). Jälkeenpäin seuraa vielä vertaus armottomasta palvelijasta, joka saa kymmenien miljoonien velan anteeksi, mutta ryhtyy silti lähimmäisensä koronkiskuriksi tämän velkojen ulosottamiseksi. Se päättyy kuninkaan mitätöimien velkakirjojen peruuttamiseen – ja syyllinen passitetaan velkavankeuteen loppuiäkseen (Matt. 18:23–35).
Saadessaan kutsun opetuslapsiksi Pietari ja hänen lähimmät työtoverinsa jättivät kohta veneensä sekä verkkonsa ja seurasivat Jeesusta. Heidän kalafirmansa ei ollut pienintä luokkaa, koska työmiehiä oli useita ja venekuntia monia. Kyllä siinä rahaa paloi, kun hengellinen työ kutsui. Samoin Matteus sai kutsun suoraan tulliaseman kolikkopinojen äärestä. Sinne ne jäivät toisten koottaviksi, kun hän otti ja lähti kaidalle tielle. Kyllä Jeesus kohtasi vieläkin rikkaampia ihmisiä. Hän aterioitsi Sakkeuksen kodissa. Hän tapasi rikkaan nuorukaisen, synagogan päämiehen, roomalaisen sadanpäämiehen. Ja keitä muita? Lisäksi Jeesus kertoi vertauksen rikkaasta miehestä, jonka maa kasvoi hyvin, tai kertomuksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. On aarretta pellossa ja kallisarvoista helmeä. Järjestetään isoja pitoja ja hääjuhlia. Raha liikkuu ja vaihtaa omistajaansa. Lopuksi Jeesus tuhoaa aikansa rahasammon, temppelin esipihan markkinat ja myyntipaikat.
Siksi hurskaan ei kannata hurskastella ja kuvitella, että rahan ei pitäisi kiinnostaa. Tosi hurskauteen kuuluvat setelit ja kolikot. Niillä me palvomme Jumalaa emmekä Mammonaa. Joskus omassa lapsuudessani kysyttiin, onko sinulla kukkarossa ”paasikivi” (kymppi) tai ehkä jopa ”urkki” (viisisatanen). Rohkenisinko minä itse pyytää, että minulla olisi lompakossani ”Jeesus”? Jos on, ei sinne paljoa muuta enää mahdukaan.