Kysymys 1569

En nyt kyllä ymmärrä, miten ihmeessä Raamatusta voi vääntää sellaisen tulkinnan, että yksin usko
(eivät teot) pelastaa? Kun luen UT:ta, sieltä pompahtelee liioitellusti joka toisella rivillä
"jokainen tuomitaan tekojensa mukaan", "synnintekijät eivät peri Jumalan valtakuntaa" ja vaikuttaa
siltä, että kristitty elää puhdasta ja pyhää elämää uskoontulonsa jälkeen. Kuulostavat kovin
superihmisiltä nuo raamatun henkilöt jotka evankeliumien jälkeen kirjoittavat. Ihan tulee
masentunut olo, en ikinä tule saavuttamaan tuollaista mieltä mikä kristityllä heidän mukaansa
pitäisi tulla. Enkä edes voi saavuttaa itse yhtään mitään. Joten onko Jumala nyt minut hylännyt
kun olen edelleen täynnä pahaa vaikka haluan häneen turvata?? Ja jos en, niin miksi nuo raamatun
kirjoittajat hokevat, että Jeesuksen tunteva ihminen elää kuten Jeesus eli
(esim. 1.Joh. 2:3-6).
Minulle tuollaiset kuulostavat hirmuisilta vaatimuksilta, ei ollenkaan rohkaisulta. Ja joka paikassa sanotaan "usko ilman tekoja on kuollut" ja "...että kasvatte kiinni pelastukseen". Eli onko minun uskoni kuollut kun en näe mitään hyviä tekoja lähtevän itsestäni ja eikö ihminen siis olekaan pelastunut sillä hetkellä kun tulee uskoon vaan siihenkin "kasvetaan"? Ainoastaan näen kaiken synnin itsessäni paremmin noiden raamatun kirjoittajien takia, siis sen, että en todellakaan ole sellainen kuin "kristityn tulee olla". Ja miten se ristin roisto pääsi taivaaseen, vaikkei ollut elänyt mitään hyvää elämää? Mikä tässä nyt oikein on jutun juoni.. Enkä tätä vilpittömämmin oikein voi edes Jumalan luo mennä. Olen rukoillut kyllä että hän saa tehdä ihan mitä tahasa elämälläni ja ohjata minua ja muuttaa millaiseksi haluaa ja haluan turvata häneen. Kyse ei siis ole mistään häntä puolisydämisesti seuraamaan lähtemisestä.. Olisi kiva saada vastaus. Tähän epätoivoon hukkuu pian ja usko alkaa rapistua, kun tuntuu, että pelastukselle on sittenkin ehtoja ja paljon.

Vastaus:

Ks. ensi
alkuun kysymys nro 1529 ja kaikki sen viitteet. Viittaus ristin ryöväriin on osuva
tässä
yhteydessä. Hän pelastui uskonsa kautta. Kädet olivat lyöty ristille: ei niillä tehty enää mitään
hyvää. Samoin voit lukea Paavalin omakohtaista tilitystä:
Room. 7:14-25. Siinä hän kamppailee sisimpänsä kanssa ja siellä aina
uudelleen häiritsevistä
himoista ja haluista. Paavalikin huutaa siinä lopussa sinun tavallasi, että kuka pelastaa hänet tuosta kuoleman ruumiista. Myös hän tunsi syvää epätoivoa tilanteensa johdosta, mutta sitten ei kumminkaan, koska hän sitä tiukemmin tahtoi panna ainoan toivonsa Kristuksen armoon. Se hänet kyllä pelastaa varmasti taivaaseen! Hyviä töitä Jumala kyllä haluaa, että me teemme. Mutta ei hän niitä tarvitse vaan lähimmäisemme. Kuten hän on rakastanut meitä, niin hän toivoo meidän rakastavan lähimmäistämme. Lisäksi hän on luvannut jokaiselle armostansa runsaan palkan taivaassa kaikesta siitä, mitä me täällä hänen nimensä kunniaksi toimitamme. Sitä tarkoittaa tuo "tuomio tekojen mukaan".

Täten Raamatun opetus ei ole ristiriitainen, vaan se ottaa hyvin huomioon eri puolet ja selvittää asian kokonaisvaltaisesti kuten Jumalan Sanan kuuluukin kaikessa tuoda esiin asian "täyteläinen" ja "täydellinen" oppi. Siksi pelastuksesi suhteen saat panna sen ainoan toivosi kokonaan Kristuksen hyviin tekoihin. Hän pelastaa sinut verensä kautta taivaaseen. Sitten oman uskosi seurauksena saat tehdä niin paljon hyviä tekoja kuin jaksat. Niillä et sinä kuitenkaan ansaitse taivasta vaan saat oikeudenmukaisen palkan niistä aikanaan Jumalalta.