Kysymys 1413
Eikö pitäisi jo erota luterilaisesta kirkosta? Miten teologisesti voi enää perustella kirkkoon kuulumista?
Minusta kirkosta ei pidä erota. Vaan edelleen yhä ahkerammin rukoilla ja taistella uudistuksen puolesta. Miksi lähteä omasta kodistaan? Erotkoon ne, jotka opettavat harhaa ja elävät luopioina. Minusta yksi tärkeä kohta on Matt. 17:24-27. Siinä kysytään Jeesukselta, että maksaako hän oman aikansa "kirkollisveroa" (temppeliveroa). Tiedämme, että temppeli oli jumalattomien pappien hallussa ja ne papit (saddukeukset ja ylipapit) juonivat Jeesuksen ristille. Ja silti hän ei kieltäytynyt maksamasta veroaan, mutta aivan kohta puhdisti temppelin ja aikaansai sillä, että papisto tahtoi hänet ristille entistä kiivaammin. Tämä on raamatullinen visio. Käyköön sitten, kuinka käy. Minusta on väärin luovuttaa ja jättää kirkko roistojen käsiin. Kyse ei ole sitä paitsi vain siitä, mitä mieltä sinä itse olen. Ratkaisusi vaikuttaa myös muihin. Kuka ruokkii ne lampaat, jotka jäävät, jos itse lähtee? Entä jos ei kukaan enää järjestä kirkossa apostolisia jumalanpalveluksia, niin edellytettänkö silloin, että kaikki lähtevät sinun myötä kirkosta? Tuskin. Ja mihin kirkkoon sitten liittyisi? Minusta olisi varsin ongelmallista liittyä esim. katoliseen kirkkoon. Samoin johonkin äärimmäisen pieneen luterilaiseen kirkkoon, joissa on monet omat ongelmansa "tunnustuksellisuudestansa" huolimatta. On äärimmäinen, erikoinen ratkaisu, jos ei ole minkään kirkon jäsen vaan ikään kuin irrallaan todellisesta seurakuntayhteydestä ja silti haluaa olla seurakunnassa yhä mukana tavalla tai toisella. Emmekä me löydä "ihanteellista" seurakuntaa ilman syntiä ja erinäisiä kahnauksia mistään. Saatana vihaa kirkkoa ja tekee kaikkensa sen tuhoamiseksi ja saattaakseen kaikki ulos siitä. Jeesus tahtoo uudistaa kirkkonsa. Se on sitten eri asia, jos sinut heitetään ulos kirkosta. Silloin olet vapaa lähtemään. Jumala sinua siunatkoon taistossasi.