Kysymys 1342

Jos on syyllistynyt esiaviolliseen seksiin kahden eri henkilön kanssa niin onko silloin enää sallittua myöhemmin mennä naimisiin jonkun kolmannen henkilön kanssa? Tulin uskoon vasta näiden kahden esiaviollisen suhteen jälkeen jonka jälkeen tapasin uskovan vaimoni jonka kanssa olen nyt naimisissa.

5.Moos.22:20-21 neitsyt joka ei ollutkaan neitsyt avioituessaa
saa kivitystuomion. Entä miten tähän liittyy uuden testamentin kohdat jotka puhuvat
avionrikkomisesta ja uudelleenavioitumisesta? Huoruuteen syyllistynyt puolisohan ei saa lupaa mennä
uudelleen naimisiin, saako siis myöhemmin mennä lainkaan naimisiin jos on syyllistynyt
esiaviollisiin suhteisiin vaikka nuoruudessa? Olenko siis tehnyt väärin kun olen avioitunut vaikka
minulla oli ollut esiaviollisia suhteita (joista puoliso oli tietoinen)?

Vastaus:

Raamatussa Jeesus kohtaa monia syntisiä naisia, jotka olivat eri
tavoin tehneet huorin. (Hän kohtasi vastaavasti myös samanlaisia miehiä.) Missään yhteydessä hän ei
kiellä heitä menemästä sitten naimisiin, kun oikea johdattuu kohdalle. Hän sanoo, että ei enää saa
tehdä syntiä eli elää irrallisissa suhteissa.

Samoin se on kirjattuna Uuden Testamentin kirjeisiin, joissa on niin ikään otettu kantaa
entiseen syntielämään ja uuteen armon kautta elettävään elämään.

Jumalan anteeksianto pyyhkii menneen pois ja voi aloittaa uuden elämän pyhyydessä ja
puhtaudessa (siis edelleen Kristuksen veren voimassa). Et siis ole tehnyt mitenkään väärin
avioituessasi. Se on päinvastoin ihan oikein. Niin sitä pitää.

Iloitsen, että olet löytänyt Jeesuksen ja jättänyt taaksesi sen entisen elämän. Arvostan
suunnattomasti, että olet myös voinut avoimesti puhua asiat puolisosi kanssa. Jumalan armo siunaa
ja enentäköön onnenne! Nyt pätee San.l. 5:18 ja
Saar. 9:9.