Kysymys 1333

"Viimeisellä tuomiolla Jeesus ei katso ainoastaan sovitustyönsä ansioon uskovan ihmisen kohdalla, vaan myös tekoihin eli onko vaeltanut lihan vai Hengen mukaan. Pelastusta ei siis ratkaise yksin usko, vaan myös lihan ja Hengen mukaan vaeltaminen. Mitä mieltä olet tästä?"

Yritän vastata itse ensin. Raamattu varoittaa, että lihan mukaan elämisestä seuraa iankaikkinen kuolema. On siis noudatettava Jumalan käskyjä pelastuakseen. Raamattu myös lupaa, että jokainen Jeesuksen sovitustyön luokse pakeneva pelastuu. Viimeisellä tuomiolla sille joka on turvautunut armoon Golgatalla ei lueta hänen syntisiä tekojaan viaksi. Jumala siis katsoo Kristuksen ansioon, jos ihminen on kuollut uskossa evankeliumiin ja tämän ansion nojalla ihminen pelastuu.

Vastaus:

Ei ihan noin. Ei voi Raamatun mukaan sanoa: "On siis noudatettava Jumalan käskyjä pelastuakseen." Pelastus on yksin armosta. Eikä mitenkään muuten. Ei edes vähimmässä määrin. Vääränlaista opetusta kuullessaan omantunnon hädässä oleva sieluparka rupeaa tekemään töitä ja tekoja pelastuakseen. Silloin hän ajautuu syvemällä ja syvemmälle lain orjuuteen. Ja siitä ei mitään hyvää seuraa.

Silti voit Raamatun mukaan sanoa: "On siis noudatettava Jumalan käskyjä." Eli pane piste ennen viimeistä sanaa "pelastuakseen". Silloin käy ilmi se, että yksin usko vanhurkauttaa, mutta että tämä vanhurskauttava usko ei koskaan jää yksin. Se synnyttää ja tuottaa hyviä tekoja. Välttämättä. Ei kumminkaan pelastaakseen niillä ihmistä vaan oman luonteensa mukaisesti elävä usko elää täyttäen Jumalan tahtoa.

Silti on oikein julistaa, että lihan mukaan eläminen kadottaa varmasti. Pahoilla teoillamme me ansaitsemme kaiken pahan ja helvetin vielä rangaistukseksi. Mutta vastaava ei päde toisin päin. Hyvillä teoilla ei ansaita autuutta.

Tutki esim. Room. 6:23. Siinä puhutaan vastakohdasta: kuolemasta
ja
iankaikkisesta elämästä.
Silloin siis kuolema tarkoittaa myös ja erityisesti iankaikkista kuolemaa, kadotusta. Se on Paavalin mukaan synnin palkka. Nyt saattaisi ajatella, että hänen pitää johdonmukaisuuden nimissä sanoa sitten vastaavasti, että niin myös iankaikkinen elämä on hurskaan tekemisen palkka. Mutta ei sanokaan! Nyt julistetaan rohkeasti, että iankaikkinen elämä on vain ja ainoastaan Jumalan armolahja Jeesuksessa Kristuksessa.