Search
Close this search box.

Kysymys 470

Voinko olla täysin varma siitä, että pääsen taivaaseen kun uskon Jeesukseen? Vai voinko ainoastaan olla varma siitä, että synnit on annettu anteeksi, mutta matka voi jäädä kesken? Voiko kristityllä olla absoluuttista varmuutta eli sellaista varmuutta että näkee itsensä jo taivaassa valmiina? Kadotuksen mahdollisuus kuitenkin on olemassa, joten voiko kenelläkään olla absoluuttista pelastusvarmuutta? Paavali oli täysin varma (Roomalaiskirje), miksei mekin?

Vai onko oikein ajatella näin: niitä, jotka ovat heikkoja uskossaan Raamattu rohkaisee: varmasti pääset taivaaseen, koska Jumala varjelee sinut uskossa. Niitä taas jotka elävät kurittomasti kristittyjen parissa Raamattu varoittaa: varo ettet hukkaa voittopalkintoasi.

Eli voimme nähdä itsemme taivaassa jo valmiina, koska olemme valittuja ja meidät on Kristuksessa edeltä määrätty lapseuteen taivaan kirkkauteen.

Mitä tuumaat?

Vastaus:

Kyllä saat olla varma pelastumisestasi, kun turvaat Vapahtajaasi Jeesukseen. Hänen veressään on autuus ja iankaikkinen elämä. Jos jos tämän armon hylkää, niin tietysti matka jää sitten kesken. Ja tuon armon hylkäämiseen sielunvihollinen pyrkii eri tavoin. Joskus uskottelemalla, että armo ei enää kuulukaan sinulle. Joskus taasen ehkä viemällä ajatuksiamme pois Kristuksesta vaikka sitten turhiin ja liian vaikeisiin pohdintoihin ennaltavalinnasta. Toistan tässä jälleen sen (minkä usein olen kirjoittanut vastauksissani!), että valintamme on tapahtunut Kristuksessa (Ef. 1) ja siksi valintamme ei voi tarkastella irrallaan hänestä ja armonvälineistä. Paavali sanoo Filippiläiskirjeen 3. luvussa, että hän ei tosin ole vielä perillä, mutta haluaa unohtaa menneet ja kurottautua tulevaisten puoleen ja juuri Kristuksessa omistaa vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä taivaassa (lue jakeet 9-12). Väärä varmuus ei ole hyväksi. Oikea ja todellinen varmuus ja lepo on Kristuksessa. On hyvä muistaa: Ei pelastusvarmuus pelasta vaan Kristus pelastaa.

(Tämä vastaukseni on vastaus myös toiseen vastaavaan kysymykseen koskien ennaltavalintaa.)