Search
Close this search box.

Kysymys 161

Miten pitäisi suhtautua pappeihin, jotka ovat eronneet? "Seurakunnan johtajan tulee olla yhden vaimon mies" (saman raamatunkohdan perusteella, missä naispappeus kielletään). Tulisiko jäädä pois heidän toimittamistaan messuista yhtälailla kuin naispapin toimittamista. On hyvin ristiriitaista, että (ainakin kolme)naispappeutta julkisesti vastustavaa, raamatullista ja jatkuvasti esillä olevaa pappia on eronnut. Vainko sanoissa, ei teoissa, on silloin heidän kristilllisyytensä.

Vastaus:

Ei tietenkään ole toivottavaa, että papiston keskuudessa (myös tunnustuksellisissa piireissä) avioerot ovat lisääntyneet. Eikä varmaan ole turha kysellä, missä meidän kristillisyytemme näkyy, ellei sitten juuri kotona tai lähimpien parissa. Paavali sanoo, että seurakunnan paimenen on osattava kaita huonettansa, jotta hän osaisi kaita seurakuntaansa. Kyllä minustakin on vakavaa, että kirkossa näin pääsee tapahtumaan. Me tarvitsemme kaikki Jumalan voimallista sanaa, joka pehmentää kovat sydämemme. Ne ovat Jeesuksen opetuksen mukaan avioeron syynä (Matt. 19:8). Näistä tapauksista, joihin kysymyksessä viitattiin, en osaa sanoa mitään. Avioeron syyt voivat olla monenlaiset. Yleensä syytä on molemmissa, mutta Raamattu, Tunnustuskirjat ja ns. Florinuksen vanha kirkkolaki tuntevat myös tapauksia, joissa ns. "syytön" osapuoli voi mennä uudelleen naimisiin (yleinen esimerkki on puolison uskottomuus tai väkivaltaisuus, mutta muitakin syitä on otettu huomioon).

Ei ole mitään syytä ajatella niin, että syytön osapuoli on aina tunnustuksellinen pappi. Kyllä toisinaan avioliiton kiemurat ja koukerot saattavat käydä ylivoimaisiksi hänellekin, ja hän voi langeta. En pysty sanomaan tämän enempää tapauksista, joita en tunne. Jokainen tapaus on perinteisesti kirkossa tutkittu aina erikseen ja kohdattu "sielunhoidollisesti" - tietoisena siitä, että jokainen meistä on heikko ja turmeltunut, helposti Herran armon ja sielunsa levon hukkaava sieluparka.

Mielestäni se, joka tarvitsee ehtoollista, voi hyvin osallistua ehtoolliselle, missä se toimitetaan "apostolisen järjestyksen" mukaan. Jakajan kelvollisuus tai kelvottomuus ei muuta Jumalan säätämystä toiseksi tai tee tyhjäksi ehtoollisen lahjoja.