Search
Close this search box.

Kysymys 115

Mitä sellaisen ihmisen pitäisi tehdä, joka on uskovasta perheestä, uskoo Jumalaan ja Jeesukseen, tietää tekevänsä syntiä sitä tehdessään, mutta ei halua lopettaa sitä, riippuen monista asian haaroista?? Esimerkiski koulussa kaverit tekevät syntisiä asioita eikä halua jäädä ulkopuolelle... Mikä avuksi?

Vastaus:

Jeesus kutsuu omat opetuslapsensa seuraamaan häntä, ei kavereita tai edes perhettään. Seuratessamme häntä emme voi tehdä kaikkea, mitä muut tekevät. Emme olla mukana kaikessa, missä muut ovat.

Tämän noudattaminen koulussa on väliin varmasti melko vaativaa. Raamattu sanoo, että "huono seura hyvät tavat turmelee" (1. Kor. 15:33). Sanonta on tuskallisen totta. Siksi olisi tärkeätä saada vaihtoehtoja. Onko sinulla toisenlaisia ystäviä koulussa? Ovatko jotkut heistä uskovia? Voisitko saada heiltä tukea? Jutella ehkä heidän kanssansa tästä ongelmasta? Totta kai nuorena haluaa olla mukana "siellä, missä tapahtuu". Mutta tapahtuu sitä muuallakin kuin joissain porukoissa, missä synti ns. rehoittaa. Olisi tosi tärkeää, jos voisit päästä mukaan johonkin kristillisten nuorten porukkaan. Sieltä saisit lisää apua. Hyvä, jos löytäisit jostain henkilön, jolle uskaltaisit kertoa tarkemmin näistä vaikeuksista (hienoa muuten, kun kirjoitat näistä tänne nettiin; kyllä monet muutkin kamppailevat samojen asioiden parissa).

Pitäisin siis erittäin tärkeänä paremman vaihtoehdon löytämistä. Ilman sitä yksinäinen kamppailu kaveriporukan kiusauksia vastaan käy lähes ylitsepääsemättömän vaikeaksi. Uskaltaudu irrottautua huonojen ystävien vaikutuspiiristä: Päätä kerrankin "irrotella" oikein kunnolla! Tuon yllä lainaamani Raamatun jakeen johdosta ja omien kokemusteni perusteella luulen, että usein juuri huono seura vie uskovan kodin kasvatin mennessänsä. Siksi hakeudu pian toisenlaisten kaverien joukkoon. Koululuokkaasi et voi vaihtaa, mutta sinun vapaa-aikasi ei mitenkään tarvitse olla sidoksissa koulukaverien syntiseen menoon ja meininkiin.

Lopuksi haluaisin vakuuttaa sinulle, että mitä ikinä oletkin nyt tähän mennessä tehnyt (olkoon kuinka rumaa taikka pahaa tahansa) saat sen uskoa Jeesuksen kalliissa sovintoveressä anteeksi.

Lähde iloisella mielellä seuraamaan häntä. Ei se ainakaan alkuun (eikä ehkä koskaan) tule olemaan kovinkaanhelppoa. Mutta hän on luvannut olla sinun kanssasi ja autta sinua.