Kysymys 253

Olen seurannut Hesarin nettisivuilla käytyä keskustelua keinohedelmöityksestä. Kirkkohallitus on tehnyt päätöksensä. Mitä mieltä rukoilevaiset ovat näistä hoidoista a)yksinäisten naisten, b) lesboparien, c)avo- tai avioparien kohdalla? Raamattu ei puhu aiheesta muuten kuin naisten ongelmana, joka johti miehet lisääntymään muiden vaimojen tai jopa palvelustytön (Aabraham) kanssa. Tämä on mielestäni todella vaikea kysymys erityisesti hedelmällisyyden vähentyessä.

Vastaus:

Kirkkohallituksen taannoinen kannanotto on - sen pohjalta, mitä olen siitä lehdistä lukenut - oikeastaan aika hyvä. Pääviesti on selkeä: keinohedelmöityksessä voi ja saa käyttää ainoastaan oman aviopuolison sukusoluja. Lapsella on oikeus "oikeaan isään". Ei ole oikein, jos keinohedelmöitystä tullaan käyttämään lesbojen ja yksinäisten naisten kohdalla.